Berpikir Kreatif Dalam Fisika Dengan Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures (CUPs) Berbantuan LKPD

Nurul Fitriani, Gunawan Gunawan, Sutrio Sutrio

Abstract

This study aims to improve students' creative thinking ability in physics by using conceptual understanding learning learning with LKPD. This quasi experimental study uses non-equivalent control group design. The population is all students of class X MA NW Narmada. The sample was chosen using purposive sampling technique which consist of class XB students as experiment class and XA class student as control class. The research instrument uses verbal and figural creativity tests that have been validated by experts. Hypothesis test using t-pooled variance test. Increased creativity is determined based on the results of the N-gain test. The results showed that there was an increase of students' creativity in both classes. Verbal and figural creativity improves in both classes. The experimental class experienced a higher creativity increase than the control class. Verbal creativity increased higher than the figural creativity. This shows that LKPD conceptual understanding procedure model applied successfully improve the creativity of learners in physics learning.

Keywords

Learning CUPs; LKPD; Creative Thinking in Physics

Full Text:

PDF

References

Anggreni, K. R., Meter, I. G., & Wiarta, I. W. (2013). Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures Berpengaruh Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Gugus VII Kompiang Sujana Denpasar Barat. Mimbar Pgsd, 1, 12-21.

Baidowi., Hikmah, N., Kurniawati, N. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures (CUPs) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pijar Mipa. 1 : 85.

Bashir, G. M. M., Hoque1, A. S. M. L., & Nath. B. C. D. 2016. E-learning of PHP Based on the Solutions of Real-Life Problems. J. Comput. Educ. 3(1): 105-129.

Chen, C. J., Keong, M. W. Y., Teh, C. S., & Chuah, K. M. 2016. Web Text Reading: What Satisfy Both Dyslexic and Normal Learners?. J. Comput. Educ. 3(1): 47-58.

Damayanti, D. S. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Dengan Pendekatan Inkuiri Terbimbing Untuk Mengoptimalkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Materi Listrik Dinamis SMA Negeri 3 Purworejo Kelas X Tahun Pelajaran 2012/2013. RADIASI: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 3(1), 58-62.

Ekasari, R. R., Gunawan, G., & Sahidu, H. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Langsung Berbantuan Media Laboratorium Terhadap Kreatifitas Fisika Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(3), 106-110.

Guildford. 2012. Pengembangan Kreativitas Anak . Jakarta: Rineka Cipta.

Gummah, S., Soraya, L., Ahzan, S., dan Hardiyanti. 2013 . Penerapan Model Pembelajaran Teknik Conceptual Understanding Procedures untuk Meningkatkan Hasil Beljara dan Aktivitas Siswa. Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran. 2 : 5.

Gunawan, G., Harjono, A., & Sutrio, S. (2015). Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Konsep Listrik bagi Calon Guru. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(1), 9-14.

Gunawan, G., Setiawan, A., & Widyantoro, D. H. (2014). Model Virtual Laboratory Fisika Modern untuk Meningkatkan Keterampilan Generik Sains Calon Guru. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPP), 20(1), 25-32.

Gunawan., Sahidu, H., Harjono,H., & Suranti, N. M. Y. (2017). The Effect Of Project Based Learning With Virtual Media Assitance On Student’s Creativity In Physics. Jurnal Cakrawala Pendidikan, Th, XXXVI, No.2.

Hermansyah, H., Gunawan, G., & Herayanti, L. (2015). Pengaruh Penggunaan Laboratorium Virtual Terhadap Penguasaan Konsep dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Getaran dan Gelombang. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(2), 97-102.

Hidayati, F., & Sinulingga, K. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures (Cups) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Listrik Dinamis Di Kelas X Semester II SMA Negeri 1 Binjai TP 2014/2015. INPAFI (Inovasi Pembelajaran Fisika), 3(4), 59-66.

Ismawati., Nugroho, P., dan Dwijananti. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures untuk Meningkatkan Curiosty dan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. 10: 22-23.

Lee, H. W., Lim, K. Y., & Grabowski, B. L. (2008). Generative learning: Principles and implications for making meaning. In M. Specter, M. D. Merrill, J. J. G. van Merrienboer & M. P. Driscoll (Eds.), Handbook of research on educational communications and technology (3rd ed.). New York, NY: Taylor & Francis Group.

Loughran, J.,Berry, A., dan Mulhall, P.,2012. Understanding and Developing Science Teachers’ Pedagogical Content Knowledge 2nd Edition. Monash University: Sense Publishers.

Lubis, R. R., & Lestari, R. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Inkuiri Untuk Kelas Viii Smp Negeri 5 Rambah Samo Pada Materi Gerak Pada Tumbuhan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FKIP Prodi Biologi, 3(1).

Makmur., dan Thahier, R. 2015. Inovasi Kreativitas Manusia. Makassar: PT Refika Aditama.

Mason, A., & Singh, C. 2016. Using Categorization of Problems as an Instructional Tool to Help Introductory Students Learn Physics. Physc. Educ. 50: 1-6.

Mills, D., Mckittrick, B., Mulhall, P., dan Feteris, S. 1999. CUP: Cooperative Learning that Works. Physics Education. 34 (1): 11-16.

Munandar, U. 2012. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.

Prastiwi, I., Soedjoko, E., dan Mulyono. 2014. Efektivitas Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa pada Aspek Koneksi Matematika. Jurnal Krean. 5(1): 42.

Purwanto. 2011. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Sahidu, C. 2013. Pengembangan Program Pembelajaran Fisika (P3F). Mataram: FKIP PRESS Universitas Mataram.

Siswanto, B., Sriyono, dan Maftukhin, A. 2013. Implementasi Model Conceptual Understanding Procedures (CUPs) dalam Pembelajaran Fisika untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif C2 Siswa Kelas X SMK YPT

Purworejo. Radiasi. 4 (1): 38.

Sugiana, I. N., Harjono, A., Sahidu, H., & Gunawan, G. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Berbantuan Media Laboratorium Virtual Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Siswa pada Materi Momentum dan Impuls. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(2), 61-65.

Sugiyono. 2012. Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sukmawati, N. A., & Lestari, R. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Inkuiri Terbimbing Untuk Kelas VII SMP Muhammadiyah Rambah Pada Materi Pencemaran Dan Kerusakan Lingkungan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FKIP Prodi Biologi, 3(1).

Sundayana, R. 2014. Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suprijono, A. 2012. Cooperative Learnig Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suranti, N. M. Y., Gunawan, G., & Sahidu, H. (2016). Pengaruh Model Project Based Learning Berbantuan Media Virtual Terhadap Penguasaan Konsep Peserta didik pada Materi Alat-alat Optik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(2), 73-79.

Trianto. 2011. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Wu, L., Ye, X., & Looi, C. K. 2015. Teachers’ Preflection in Early Stages of Diffusion of an Innovation. J. Comput. Educ. 2(1): 1-24.

Yang, J., & Huang, R. 2015. Development and validation of a scale for evaluating technology-rich classroom environment. J. Comput. Educ. 2(2): 145-162.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.