Keefektifan Buku Panduan Praktikum IPA Terpadu SMP Berpendekatan Saintifik Dengan Berorientasi Lingkungan Sekitar Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa

N. W. S. Darmayanti, Haifaturrahmah Haifaturrahmah, Linda Sekar Utami, Johri Sabaryati

Abstract

The purpose of the study was to examine the effectiveness of integrated science practicum guidelines with scientific approach and environmental oriented which was developed to enhance scientific skill process for junior high school students. This study followed the steps of Research and Development (R&D) model. The preliminary field testing was performed in SMPN 17 Mataram and the students in VII B class was chosen as subject. To gain information about the students’ science skills process, One Group Pre-Test and Post-test design have been employed to measure the students’ ability before and after the treatment. The data were analyzed using N-gain score analysis. The result showed that the students’ improve their skills in medium category (gain score 0.4). It means, the implementation of developed practicum guidelines contributed to students’ improvement in science’s process skills.

Keywords

effectiveness of practicum guidelines, scientific, environment

Full Text:

PDF

References

Arifah,I., Maftukhin,A.,& Fatmaryanti,S.D. 2014. Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum Berbasis Guided Inquiry untuk Mengoptimalkan Hands On Mahasiswa Semester II Program Studi Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyah Purworejo Tahun Akademik 2013/2014. Jurnal Radiasi, 5(1), 24-27. Terdapat pada http://ejournal.umpwr.ac.id/index.php/radiasi/article/download/1658/1574

Emzir. 2014. Metodelogi Penelitian Pendidikan, Kuantitatif dan Kualitatif.Jakarta:Rajawali Pers.

Isnaini,M. 2014. Evaluasi Kesiapan Guru Fisika Se-kota Mataram dalam Kegiatan Laboratorium, Prosiding: Seminar Nasional Tema” Sains dan Inovasi Pembelajaran Berbasis Kearifan Local. IKIP Mataram.

Laelasari. 2016. Penerapan Pendekatan Saintifik Untuk Mengembangkan Keterampilan Proses Sains Dan Sikap Ilmiah Siswa Pada Konsep Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan. Jurnal Tadris Kimiya, 1(1),20-26. Terdapat pada https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/tadris-kimiya/article/view/1159

Lepiyanto, A. 2014. Analisis Keterampilan Proses Sains Pada Pembelajaran Praktikum. Bioedukasi, 5 (2),156-161.Terdapat pada http://ojs.fkip.ummetro.ac.id/index.php/biologi/article/download/795/619

Maulida., R.A.N., Kusumawati, I., & Wijaya, A.K. 2018. Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum Ipa Berbasis Model Pembelajaran Poe (Predict Observe Explain) Pada Materi Usaha Dan Energi. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1),14-19. Terdapat pada http://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JIPF/article/view/332

Sabaryati, J., & Darmayanti, N.W. S. 2018. Pengembangan Modul Praktikum Fisika Model Guide Inquiry Berbasis Computerized Experiment Tool (Cet) Untuk Pembentukan Karakter Ilmiah Siswa. Jurnal ORBITA, 4(1),43-46. Terdapat pada http://journal.ummat.ac.id/index.php/orbita/article/view/497/431

Sani, A.R. 2015. Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Bandung, Bumi Aksara.

Sumintono, B., Ibrahim, M.A., & Phang., F.A.

Pengajaran Sains dengan Praktikum Laboratorium: Perspektif dari Guru-guru Sains SMPN di Kota Cimahi. Jurnal Penelitian Pendidikan, 15(2),120-127 Terdapat pada http://journal.fpmipa.upi.edu/index.php/jpmipa/article/view/291

Wahyuni, S. 2015. Pengembangan Petunjuk Praktikum IPA Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pengajaran MIPA, 20(2),196-203. Terdapat pada http://journal.fpmipa.upi.edu/index.php/jpmipa/article/view/585.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.