The Effect of E-Modules Based on Problem Based Learning and the STEM Approach on Students' Mathematical Problem-Solving Ability
Authors
MUHAMMAD FARKHAN TAMAM , Iswahyudi Joko Suprayitno , Eko Andy PurnomoDOI:
10.29303/jm.v7i4.10505Published:
2025-11-12Issue:
Vol. 7 No. 4 (2025): DesemberKeywords:
E-Module, PBL, STEM, problem solving abilityArticles
Downloads
How to Cite
Downloads
Abstract
Students' low problem-solving ability remains a problem in education. This study examines the effect of using PBL and STEM-based e-modules on mathematical problem-solving abilities in elementary to high school students focused on mathematics. The aim is to determine whether the e-modules used affect students' mathematical problem-solving abilities. The method used in this study is a system literature review (SLR) by reviewing articles from Google Scholar and Knowledge Maps sources from 2020 to 2025. The review process includes three stages: planning, implementation, and reporting. The results show that E-modules that integrate the PBL model, the STEM approach, or a combination of both are effective in improving students' ability to solve mathematical problems. These findings indicate that an innovative, student-centered learning model facilitated by e-modules is a potential strategy to address the challenges of problem-solving abilities in mathematics education.
References
Budianti, D. A., Roshayanti, F., Hayat, M. S., & Syafiq, M. A. (2022). Profil Kemampuan Memecahkan Masalah Peserta Didik MA Darul Muqorrobin pada Pembelajaran Biologi. Jurnal Kualita Pendidikan, 3(1), 38–45. https://doi.org/10.51651/jkp.v3i1.153
Budiyono, B. (2020). Inovasi Pemanfaatan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran di Era Revolusi 4.0. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 300–309. https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2475
Darmawan, F. D., Andiani, D., & Kamilah, W. N. (2024). Studi Literatur: Analisis Perhitungan Value At Risk Pada Investasi Saham Menggunakan Metode Systematic Literature Review. Jurnal Riset Matematika Dan Sains Terapan, 4(2), 83–92. https://ejournal.unibba.ac.id/index.php/jrmst/article/view/1612%0Ahttps://ejournal.unibba.ac.id/index.php/jrmst/article/download/1612/1271
Darwati, I. M., & Purana, I. M. (2021). Problem Based Learning (PBL) : Suatu Model Pembelajaran untuk Mengembangkan Cara Berpikir Kritis Peserta Didik. Widya Accarya, 12(1), 61–69. https://doi.org/10.46650/wa.12.1.1056.61-69
Erawati, N. K., Purwati, N. K. R., & Saraswati, I. D. A. P. D. (2022). Pengembangan E-Modul Logika Matematika Dengan Heyzine untuk Menunjang Pembelajaran di SMK. Jurnal Pendidikan Matematika (JPM), 8(2), 71–80. https://doi.org/10.33474/jpm.v8i2.16245
Furmaisuri, R., Yulianda, M., Abdurrahmansyah, A., & Alzafani, R. K. (2025). Evolusi Peran Guru Dari Era Konvensional Ke Era Teknologi Dalam Meningkatkan Kemajuan Proses Pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Dan Pengembangan Diri, 4(11), 1881–1892. https://doi.org/10.47353/bj.v4i11.516
Herliantari, H. (2024). Efektivitas Integrasi STEM dalam Pembelajaran IPA Meningkatkan Keterampilan Problem Solving Siswa SMP. Jurnal Inovasi Guru Indonesia, 1(2), 58–60.
Islahiyah, I., Pujiastuti, H., & Mutaqin, A. (2021). Pengembangan E-Modul dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(4), 2107–2118. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i4.3908
Juniartina, P. P., & Erlina, N. (2024). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa dalam Mata Kuliah Fisika Dasar Prodi S1 Pendidikan IPA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia, 7(1), 79–86.
Kusyanto, K., Irwan, E., & Yazid, I. (2022). Implementasi Pendekatan STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis, Berpikir Kreatif dan Self –Efficacy. Pasundan Journal of Mathematics Education : Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 1–16. https://doi.org/10.23969/pjme.v12i2.5438
Maniq, L. N. K., Karma, I. N., & Rosyidah, A. N. K. (2022). Pengembangan E-Modul Matematika Pada Materi Pecahan. Journal of Classroom Action Research, 4(1), 83–88. https://doi.org/10.29303/jcar.v4i1.1405
Mardicko, A., Fatahillah, F., & Hanifah, H. (2025). Integrasi Cerita Islami dalam Model Novick : Solusi Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal E-DuMath, 11(2), 140–151.
Muhartini, Mansur, A., & Bakar, A. (2023). Pembelajaran kontekstual dan pembelajaran problem based learning. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(1), 66–77.
Muttaqiin, A. (2023). Pendekatan STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) pada Pembelajaran IPA untuk Melatih Keterampilan Abad 21. Jurnal Pendidikan Mipa, 13(1), 34–45.
Nurjanah, T., Prihaswati, T., & Purnomo, E. A. (2025). Systematic Literature Review: Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Secara Kontekstual. Jurnal Pendidikan Mipa, 15(1), 287–294. https://doi.org/10.37630/jpm.v15i1.2578
OECD. (2023). PISA 2022 Results (Volume I) The State of Learning and Equity in Education. Oecd.Org. https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2022-results-volume-i_53f23881-en.html
Pixyoriza, P., Nurhanurawati, N., & Rosidin, U. (2022). Pengembangan Modul Digital Berbasis STEM untuk Mengembangkan Kemampuan Pemecahan Masalah. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 12(01), 76–87. https://doi.org/10.22437/edumatica.v12i01.17541
Putri, C. K., & Juandi, D. (2023). Implementasi STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Penalaran Matematis. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 11(2), 350–359. https://doi.org/10.25273/jipm.v11i2.14720
Rachmawati, N. Y., & Rosy, B. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Pemecahan Masalah pada Mata Pelajaran Administrasi Umum Kelas X OTKP di SMK Negeri 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 246–259. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n2.p246-259
Rahmani, Z., & Hikmawan, R. (2025). Pengembangan E-Modul Interaktif Pada Mata Pelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1), 743–756.
Rambe, A. Y. F., & Arfi, L. D. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Materi Barisan Dan Deret. Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(2), 175–187.
Robbani, H. (2025). Pengembangan Keterampilan Berpikir Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. ABDUSSALAM: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Islam, 1(1), 85–92.
Rohyati, & Subekti, F. E. (2022). Systematic Literature Review : Pengembangan Kemampuan Pemecahan Masalah Melalui Pembelajaran Inovatif. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(4), 941–950. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i4.941-950
Setiawati, A., Pertiwi, C. M., & Hidayat, W. (2024). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis, Model Problem Based Learning, Platform Book Creator: Muatan Pembelajaran Inovatif Abad 21 Bagi Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 7(3), 556–566. https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i3.23002
Sholeh, B., Hufad, A., & Fathurrohman, M. (2023). Pemanfaatan E-Modul Interaktif dalam Pembelajaran Mandiri Sesuai Kapasitas Siswa. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(2), 2614–3275. https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v9i2.458.
Tika, N. W., Rahayu, W., & Hidajat, F. A. (2024). Pengembangan Modul Ajar Kurikulum Merdeka PBL-STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 70–85. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v8i1.1738
Tiyasari, S., & Suparman. (2022). Pengembangan Kemampuan Pemecahan Masalah melalui Penggunaan E-modul Berbasis Problem Based Learning. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika, 4(2), 123–133.
Wahyudi, G. N., & Jatun, J. (2024). Integrasi Teknologi dalam Pendidikan: Tantangan dan Peluang Pembelajaran Digital di Sekolah Dasar. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 444–451.
License
Copyright (c) 2025 MUHAMMAD FARKHAN TAMAM, Iswahyudi Joko Suprayitno, Eko Andy Purnomo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.





