Profil Kemampuan Komunikasi Visual-Verbal Dalam Pemecahan Masalah Matematika

Dewi Silviana, Arnasari Merdekawati Hadi

Abstract

This research aim to discusses the profile of visual-verbal communication ability in mathematical problem solving from students' mathematics learning achievement. The instruments in this study were the researchers themselves, visual-verbal communication mathematics problem solving test and interview guidelines. Subjects in this study were 2 students with high learning achievement (PBT), 2 students with moderate learning achievement (PBS), and 2 students with low learning achievement (PBR). The results showed that students with high learning achievement improve verbal communication and mathematical communication skills that are more complicated than students with learning achievement who are solving mathematical problems. Meanwhile, students with low learning achievement solve problems by communicating verbal mathematical symbol.

 

AbstrakPenelitian ini bertujuan mengungkap profil kemampuan komunikasi visual-verbal dalam pemecahan masalah matematika dilihat dari prestasi belajar matematika siswa. Instrumen dalam penelitian ini adalah peneliti sendiri, tes pemecahan masalah matematika komunikasi visual-verbal dan pedoman wawancara. Subjek penelitian terdiri dari 2 orang siswa prestasi belajar tinggi (PBT), 2 orang siswa prestasi belajar sedang (PBS), dan 2 orang siswa prestasi belajar rendah (PBR). Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa dengan prestasi belajar tinggi meningkatkan kemampuan komunikasi visual dan matematis verbal yang lebih rumit dari siswa dengan prestasi belajar sedang memecahkan masalah matematika. Sementara, siswa dengan prestasi belajar rendah memecahkan masalah dengan komunikasi simbol matematis verbal. Siswa prestasi belajar rendah memecahkan masalah dengan komunikasi simbol matematis verbal. 

Keywords

Pemecaahan Masalah Matematika; Simbol Verbal;Simbol Visual; Kemampuan Komunikasi Visual-verbal;

Full Text:

PDF

References

. Polya, George. (1973). How To Solve It , A New Aspect of Mathematical Method. Princeton University Press: Princeton, New Jersey.

. Sugian, (2014). Profil Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa SMP Negeri 1 Watampone. Tesis. Tidak Diterbitkan. Makassar: Program Pascasarjana

. Novitasari, Dwi. (2017). Analisis Kreativitas Siswa Dalam Pemecahan Masalah Visual Spasial dan Logis Matematis Ditinjau Dari Gender. Jurnal Media Pendidikan Matematika. Vo. 5, No. 2, pp. 75-83. doi: https://doi.org/10.33394/mpm.v5i2.1837

. Oh, Eunjoo, Lim, Doohun. (2005). Cross Relationship Between Cognitive Styles and Learner Variables in Online Learning Environment. Journal of Interaktive Online Learning. Vol. 4, No. 1, pp. 55-66.

. Skemp, Richard . (1982). The Psychology of Learning Mathematics. Great Britain : Hazel Watson & Viney.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.