Optimizing Jigsaw Type of Cooperative Learning Model to Improve Students' Mathematical Self-Confidence

Muhamad Ikhsan Sahal Guntur, Seftika Anggraini, Raden Rosnawati

Abstract

This research is motivated by the low self-confidence of students in the learning process at SMAN 1 Ngemplak where the students who were respondents were 35 students consisting of 22 female students and 13 male. The solution given is using a cooperative learning model with jigsaw type. Based on the evaluation of cycle I obtained an average value of 61.71 with a percentage of mastery learning 57%. The highest score obtained by students is 80 and the lowest score is 40. Whereas for giving a confidence questionnaire in pre-cycle is 66.63  in the medium category and after cycle I it increases to 80.17 but still in the medium category. The results obtained in the first cycle are still quite good or have not been fulfilled. Based on the results of the second cycle evaluation, the average is obtained 75.57 and 89% completeness learning increased from 57% previously. In addition, an increase in student confidence was also seen from the comparison of the results of the assessment questionnaire in pre-cycle, cycle I and cycle II, which initially 66.63 became 80.17 and ended 86.80.

 

Abstrak Penelitian ini dilatar belakangi oleh rendahnya kepercayaan diri siswa dalam proses pembelajaran di SMAN 1 Ngemplak dimana siswa yang menjadi responden adalah 35 siswa yang terdiri dari 22 siswa perempuan dan 13 laki-laki. Solusi yang diberikan adalah menggunakan model pembelajaran cooperative learning tipe jigsaw. Berdasarkan evaluasi siklus I diperoleh nilai rata-rata 61,71 dengan persentase ketuntasan belajar 57%. Skor tertinggi yang diperoleh siswa adalah 80 dan skor terendah adalah 40. Sedangkan skor kepercayaan diri pada pra siklus adalah 66,63 yang berada pada kategori sedang. Setelah dilakukan siklus I, skor kepercayaan diri meningkat menjadi 80,17 tetapi masih dalam kategori sedang. Berdasarkan hasil evaluasi siklus II, diperoleh nilai rata-rata 75,57 yang sebelumnya adalah 61,71. Ketuntasan belajar pada akhir siklus II adalah 89% yang meningkat dari 57% pada akhir siklus I. Selain itu, peningkatan kepercayaan diri siswa juga terlihat dari perbandingan hasil angket penilaian pada pra siklus, siklus I dan siklus II, yang awalnya 66,63 menjadi 80,17 dan berakhir 86,80.  

Keywords

Confidence; Cooperative Learning; Jigsaw

Full Text:

PDF

References

Arikunto, S. (2008). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Karya.

Burton, K., & Platts, B. (2006). Building confidence for dummies. West Sussex: John Wiley & Sons, Ltd.

Daniela, P. (2015). The Relationship Between Self-Regulation, Motivation And Performance At Secondary School Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 2549–2553. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.410

Dianita, N. K. (2018). Pengaruh Keyakinan Siswa Tentang Matematika Terhadap kemampuan pemecahan masalah, Kemampuan berpikir kritis, dan kepercayaan diri Siswa Kelas VII di Kabupaten Sleman. Universitas Negeri Yogyakarta.

Guntur, M. I. S. (2015). Persepsi guru matematika SMA di Kayuagung terhadap Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(pendidikan matematika), 68–77. https://doi.org/10.22342/jpm.9.1.2134.68 - 77

Kemenristekdikti. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003.

Kusuma, A. (2018). Meningkatkan Kerjasama Siswa dengan Metode Jigsaw. Konselor, 7. https://doi.org/10.24036/02018718458-0-00

Mulyasa, E. (2016). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. PT Remaja Rosdakarya.

Rezende, W. J., Albuquerque, E. S., & Ambrosio, A. P. (2017). Use of Augmented Reality to Support Education - Creating a Mobile E-learning Tool and using it with an Inquiry-based Approach. Proceedings Ofthe 9th International Conference on Computer Supported Education, 1(Csedu), 100–107. https://doi.org/10.5220/0006318701000107

Sugiyono. (2008). Memahami Penelitian Kualitatif. Rineka Cipta.

Sutama. (2011). Penelitian Tindakan. Surya Offset.

Valero, P. (2001). Social justice and mathematics education gender, class, ethnicity and the politics of schooling. ZDM The International Journal for Mathematics Education, 33(6), 187–191.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.