HUBUNGAN IKLIM KELAS DAN SIKAP SISWA TERHADAP PELAJARAN KIMIA DENGAN PRESTASI BELAJAR KIMIA SISWA KELAS XI IPA SMA NEGERI SE-KOTA MATARAM TAHUN PELAJARAN 2012/2013

Siti Elsi Pritami, Agus Abhi Purwoko, Lalu Rudyat Telly Savalas

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk  mengetahui hubungan:  (a) iklim  kelas dengan prestasi belajar siswa; (b) sikap siswa terhadap pelajaran kimia dengan prestasi belajar siswa; (c)iklim kelas dan sikap siswa secara bersama dengan prestasi belajar siswa. Populasi dalam penelitian ini seluruh siswa kelas XI IPA SMA Negeri se-Kota Mataram yang berjumlah 1590 siswa, sedangkan sampelnya diambil dari 4 sekolah dengan proporsi sebesar 15% dari total siswa kelas XI IPA. Teknik penentuan anggota sampel adalah multistage random sampling dan diperoleh sampel sebanyak 118 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu teknik angket untuk data iklim kelas dan sikap belajar siswa, sedangkan untuk data prestasi belajar siswa menggunakan teknik dokumentasi hasil ujian semester genap siswa tahun pelajaran 2012/2013. Hasil analisi skorelasi tunggal pertama antara iklim kelas dengan prestasi belajar siswa diperoleh thitung (2,66) >ttabel (1,66) pada taraf signifikansi 5%, artinya iklim kelas memiliki hubungan positif dan signifikan dengan prestasi belajar siswa. Hasil analisis korelasi tunggal kedua antara sikap siswa terhadap pelajaran kimia dengan prestasi belajar siswa diperoleh thitung (2,90) >ttabel (1,66) pada taraf signifikansi 5%, artinya sikap siswa terhadap pelajaran kimia memiliki hubungan positif dan signifikan dengan prestasi belajar siswa. Hasil analisis korelasi ganda antara iklim kelas dan sikap siswa secara bersama dengan prestasi belajar siswa diperoleh Fhitung (5,69) >Ftabel (3,08) pada taraf signifikansi 5%, artinya iklim kelas dan sikap siswa secara bersama memiliki hubungan positif dan signifikan dengan prestasi belajar siswa.

Kata-kata kunci: Hubungan, Iklim Kelas, Sikap Siswa, Prestasi Belajar Siswa.

 

Abstract: This study aims to explore the relationship between: (a) classroom climate and students’ achievement; (b) student’s attitude on learning chemistry and student’s achievement; (c) classroom climate and student’s attitude all together and student’s achievement. The population are all the students of grade XI science program at state high schools in Mataram that consist of 1590 students, while the sample was taken from 4 schools with the proportion of 15%from the total number of students in each school. This study employed multistage random sampling and it was obtained 118 students as samples. Questioner technique was employed to collect the data of classroom climate and student’s attitude while documentation technique was applied to gather the data of student’s achievement of the second term examination result in academic year 2012/2013. Single corelation analysis between classroom climate and student’s achievement resulted in a higher tobserved than ttable (2.66 and 1.66, respectively) at 5% significance level, which means that classroom climate has a positive and significant corelation with students’ achievement. The next single corelation analysis between student’s attitude in chemistry and student’s achievement revealed a higher tobserved than ttable (2.90 and 1.66, respectively) at 5% significance level, which means that student’s attitude in chemistry has a positive and significant corelation with student’s achievement. Finally, a double corelation analysis between classroom climate and student’s attitude all together with student’s achievement resulted in Fobserved of 5.69 which is higher than Ftable (3.08) at 5% significance level. It suggested that classroom climate and student’s attitude all together have positive and significant corelation with students’ achievement.

Keywords: Corelation, Classroom climate, Student’s attitude, Student’s achievement.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.