Validity of documentary video learning media based on local content traditional musical instruments on sound waves

Hisbulloh Als Mustofa, Gunawan Gunawan, Kosim Kosim

Abstract

This study aims to determine the validity of the video documentary learning media based on local content of traditional musical instruments on sound wave material. This type of research is research and development. The development model used in this study is a 4D (Define, Design, Develop, and Disseminate) model developed by Thiagarajan. The validity of the product development in this study was tested for validity by 3 physics education expert lecturers and 3 physics teacher practitioners. The results of this study indicate that the documentary video learning media is feasible to proceed to the operational trial phase of learning. Based on the assessment by the validator, it has an average value of 93% with a very decent category, while from the results of student responses to this documentary video learning media through a limited trial, an average value of 89% is obtained with a very decent category.

Keywords

Learning Media, Video Documentary, local content, traditional music, sound waves

Full Text:

PDF

References

Purwanto, A. dll (2020). Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling. 2(1), 1-12.

Asmuni. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 7(4). 281-288.

Gunawan, G., Harjono, A., & Imran, I. (2015). Pengaruh Multimedia Interaktif dan Gaya Belajar Terhadap Penguasaan Konsep Kalor Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 12(2), 118-125.

Kharisma, N. N., Roesminingsih, M. V dan Suhanadji. (2020). Gambaran Kebutuhan Pembelajaran Daring PKBM Budi Utama Surabaya Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Nonformal. 15(1). 38-44

Hasmar. A.F., Siswoyo, & Rustana. C.E. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Gelombang Bunyi Menggunakan Model Problem Based Learning (Pbl). Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF(2020), Jakarta, Indonesia: Universitas Negeri Jakarta. https://doi.org/10.21009/03.SNF(2020)

Yunita, E. & Suprapto, N. (2021). Analisis Kelayakan Video Pembelajaran Fisika Berbasis Platform Youtube Pada Materi Usaha Dan Energi. IPF:Inovasi Pendidikan Fisika. 10 (1), 21-31.

Suryandari, Sunarno, W., dan Suparmi. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Video Dokumenter Berbasis Inkuiri Terbimbing Berorientasi Pada Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Inkuiri. 5(1), 85-94.

Gunawan, G., Harjono, A., & Sutrio, S. (2016). Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Konsep Listrik bagi Calon Guru. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(1), 9-14

Oktaviana, D., Hartini, S., & Misbah. (2017). Pengembangan Modul Fisika Berintegrasi Kearifan Lokal Membuat Minyak Lala Untuk Melatih Karakter Sanggam. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika 5(3). 272-285.

Nursulistyo, E. (2019). Pemanfaatan Siter, Kendang, Saron, Kenong, dan Gender sebagai media pembelajaran fisika. JRKPF UAD 6(1). 5-9.

Sugiono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R &. D. Bandung : Alfabeta

Mutaqinah, R, & Hidayatullah, T. (2020). Implementasi Pembelajaran Daring (Program BDR) Selama Pandemi Covid-19 di Provinsi Jawa Barat. Jurnal PETIK. 6(2), 86-92

Panjaitan, R.G.D., Wahyuni, E.S., & Mega. (2019). Film Dokumenter Sebagai Media Pembelajaran Submateri Zat Aditif. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi). 4(2), 52 – 59.

Rahmawati, I. S., Roekhan, dan Nurchasanah. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Menulis Teks Fabel Dengan Macromedia Flash Bagi Siswa SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. Vol. 1, No. 7: 1323-1329.

Sadiman, A.S., Rahardjo, R., Haryono A., & Rahardjito. (2012). Media pendidikan: pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali.

Ekawati, I., Panjaitan, R.G.P., & Wahyuni, E.S. (2017). Pengembangan Film Dokumenter Sebagai Media Pembelajaran Submateri Gangguan Sistem Ekskresi Kelas XI Sma. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa. 6(7), 1-9.

Zukhruf, K. D., Khaldun, I., & Ilyas, S. (2016). Remediasi Miskonsepsi Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif Pada Materi Fluida Stati. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 4(2), 56-68.

Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rhineka Cipta.

Widianta, I.M.N. (2021). Video Pembelajaran Fisika Sebagai Sumber Belajar Daring untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik SMAN 9 Mataram di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pedagogy : Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 8(3), 377-385.

Nurhuda, A., Syamswisna, & Marlina, R. (2021). Kelayakan Film Dokumenter Sebagai Media Pembelajaran Konsep Keanekaragaman Gen, Jenis, Ekosistem Di Kelas X. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa. 8(11), 1-13.

Kurniawati, D., Muhlis, M., & Makhrus, M. (2020). Validitas Multimedia Interaktif Berbasis Indikator Penguasaan Konsep dan Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Materi Kemagnetan. Jurnal Pijar Mipa, 15(5), 528-532.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.