PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE SNOWBALL THROWING PADA PEMBELAJARAN SEGIEMPAT UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN PRESTASI BELAJAR SISWA SMPN 1 LINGSAR KELAS VII-1 TAHUN PELAJARAN 2012/2013

Authors

Ristu Haiban Hirzi , Sripatmi Sripatmi , Hapipi Hapipi

DOI:

10.29303/jpm.v10i1.15

Published:

2015-03-01

Issue:

Vol. 10 No. 1 (2015): Maret

Articles

Downloads

How to Cite

Hirzi, R. H., Sripatmi, S., & Hapipi, H. (2015). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE SNOWBALL THROWING PADA PEMBELAJARAN SEGIEMPAT UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN PRESTASI BELAJAR SISWA SMPN 1 LINGSAR KELAS VII-1 TAHUN PELAJARAN 2012/2013. Jurnal Pijar Mipa, 10(1). https://doi.org/10.29303/jpm.v10i1.15

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa SMPN 1 Lingsar kelas VII-1 pada materi segi empat melalui penerapan model pembelajaran Kooperatif tipe Snowball Thowing. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang dilaksnakaan dalam 2 siklus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran tersebut dapat memperbaiki aktivitas dan hasil belajar siswa. Hal ini ditunjukkan oleh skor aktivitas siswa tergolong tinggi pada siklus I dan sangat tinggi pada siklus II. Sedangkan skor rata-rata hasil evaluasi belajar siswa mengalami àpeningkatan àpadaà tiap àsiklus àyaitu àpadaà siklus àI rata-rata àskor àhasil evaluasi belajar 58,2 dengan ketuntasan klasikal 50% dan pada siklus II skor rata-rata hasil evaluasi belajarnya mencapai 85,74 dengan ketuntasan klasikal 89%. Capaian tersebut menunjukkan bahwa penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Snowball Throwing pada pembelajaran segiempat dapat meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar siswa SMP Negeri 1 Lingsar kelas VII-1 tahun pelajaran 2012/2013.

à

Kata kunci: Kooperatif tipe snow ball throwing, aktivitas belajar, hasil belajar.

à

àààà

Abstract: This research aims to improve the activity and student learning outcomes SMPN 1 Lingsar class VII-1 on the rectangular material through the implementation of cooperative learning model type thowing Snowball. This research is a classroom action research conducted in two cycles. The results showed that the application of the learning model can improve the activity and student learning outcomes. This is demonstrated by the student activity score relatively high on theà first cycle and veryà highà in theà second cycle. While the average score on the evaluation of student learningà has increasedà inà eachà cycle,à namelyà inà theà firstà cycleà anà averageà scoreà ofà 58.2à onà theà evaluationà studyà withà classical completenessà 50%à andà theà secondà cycleà theà averageà scoreà onà theà evaluationà studyà reachedà 85.74à withà classical completenessà 89%.à Theseà achievementsà showà thatà theà applicationà ofà cooperativeà learningà modelà typeà Snowball Throwingà onà theà rectangularà materialà canà increaseà theà activityà ofà learningà andà studentà achievementà SMPà Negerià 1 Lingsar class VII-1 of the school year 2012/2013.

à

Keywords: snowball throwing cooperative type, learning activity, learning outcomes

License

The following terms apply to authors who publish in this journal:
1. Authors retain copyright and grant the journal first publication rights, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International License (CC-BY License) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and first publication in this journal.

2. Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book), acknowledging its initial publication in this journal.
3. Before and during the submission process, authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website), as this can lead to productive exchanges as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).