PEMBELAJARAN QUANTUM MODEL TANDUR UNTUK MEMBANGUN KOMUNIKASI EFEKTIF DALAM PEMBELAJARAN
DOI:
10.29303/jpm.v5i2.171Published:
2010-09-01Issue:
Vol. 5 No. 2 (2010): SeptemberArticles
Downloads
How to Cite
Downloads
Metrics
Abstract
Abstrak : Kualitas pembelajaran dipengaruhi oleh efektif tidaknya komunikasi yang terjadi di dalamnya. Komunikasi efektif dalam pembelajaran merupakan proses transformasi pesan berupa ilmu pengetahuan dan teknologi dari pendidik kepada peserta didik, dimana peserta didik mampu memahami maksud pesan sesuai dengan tujuan yang telah ditentukan, sehingga menambah wawasan ilmu pengetahuan dan teknologi serta menimbulkan perubahan tingkah laku menjadi lebih baik. Pengajar adalah pihak yang paling bertanggungjawab terhadap berlangsungnya komunikasi yang efektif dalam pembelajaran. Motode Pembelajaran Quantum Model Tandur merupakan salah satu media efektif dan bisa dipakai pengajar untuk membangun komunikasi efktif. Hal ini dilihat dari prinsip-prinsip Pembelajaran Quantum dan langkah-langkah pelaksanaannya Pembelajaran Quantum Model TANDUR. Kata Kunci : Komunikasi fektif, Quantum Teaching, Model TandurLicense
The following terms apply to authors who publish in this journal:
1. Authors retain copyright and grant the journal first publication rights, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International License (CC-BY License) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and first publication in this journal.
2. Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book), acknowledging its initial publication in this journal.
3. Before and during the submission process, authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website), as this can lead to productive exchanges as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).