Influence of STAD cooperative learning model to improving physics learning process and learning outcomes

M. Yusuf As

Abstract

Efforts to improve student learning processes and outcomes use the STAD type cooperative learning model with the following stages: (1) teaching, presenting lessons; (2) discussion, students work in their groups guided by activity sheets to complete the subject matter; (3) test, students take the quiz individually; and (4) group rewards. The data collected in this study were in the form of activity observation data, questionnaires, and learning outcomes tests. The results showed that the students' activities were in the very active category in cycle 1, very active in cycle 2, and the very active category in cycle 3. The teacher's activities were in the very active category in the three cycles. The average cognitive aspect of students is 76 with classical completeness 74% in cycle 1, the average cognitive aspect of students is 75 with classical completeness 83% in cycle 2, and the average value of cognitive aspect is 82 with classical completeness 91 % in cycle 3. The results of the ANOVA analysis in the treatment of each cycle showed a significant effect with a value of 0.01 below 0.05. Based on this data, it can be concluded that the application of the STAD type cooperative learning model can improve the process and learning outcomes of class X in the Physics lesson of SMKN 1 Narmada.

Keywords

Cooperative learning, STAD, learning process, learning outcomes

Full Text:

PDF

References

Sanjaya, W. (2006). Pembelajaran dalam implementasi kurikulum berbasis kompetensi. Kencana.

Mardapi, D., & Ghofur, A. (2004). Pedoman Umum Pengembangan Penilaian; Kurikulum Berbasis Kompetensi SMA. Jakarta: Direktorat Pendidikan Menengah Umum.

Septian, A., & Komala, E. (2019). Kemampuan Koneksi Matematik dan Motivasi Belajar Siswa dengan Mengunakan Model Problem-Based Learning (PBL) Berbantuan Geogebra di SMP. Prisma, 8(1), 1-13.

Widdiharto, R. (2004). Model-Model Pembelajaran Matematika SMP. Jakarta: Depdiknas.

Uyun, I. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Tunagrahita pada Mata Pelajaran PAI di SLB Negeri Cendono Jenjang SDLB Tahun Pelajaran 2018/2019 (Doctoral dissertation, IAIN KUDUS).

Septian, A., Agustina, D., & Maghfirah, D. (2020). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 10-22.

Hartati, N., Artayasa, P., & Lestari, N. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick (Tongkat Berbicara) Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Labuapi Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Pijar Mipa, 8(1).

Ariani, M. D., Baidowi, B., & Azmi, S. (2014). Penerapan Pembelajaran Dengan Bantuan Bertahap (Scaffolding) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Pada Materi Pokok Trigonometri Kelas XB Semester II Sman 1 Labuapi Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pijar Mipa, 9(2).

Risdiawati, Y. R. (2012). Implementasi model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement divisions (STAD) untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar akuntansi siswa kelas XI IPS 4 SMA Negeri 1 Imogiri tahun ajaran 2011/2012. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 1(2).

Hidayati, I. N. A., Redjeki, T., & Hastuti, B. (2013). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Student Team Achievement Division (STAD) untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar kimia pada materi pokok kesetimbangan kimia siswa kelas XI MAN Klaten tahun pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(2), 92-99.

Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) solusi alternatif problematika pembelajaran. Jurnal Ilmiah Edunomika, 2(01).

Mulia, D. S., & Suwarno, S. (2016). PTK (Penelitian Tindakan Kelas) Dengan Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Dan Penulisan Artikel Ilmiah Di Sd Negeri Kalisube, Banyumas. Khazanah Pendidikan, 9(2).

Suprayekti. (2003). Intereaksi Balajar Mengajar. Jakarta: Depdiknas.

Hanifah, N. (2014). Memahami penelitian tindakan kelas: teori dan aplikasinya. UPI Press.

Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.

Indrawati. 2001. Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Bandung: Pusat Penataran Guru IPA.

Lahim, L. (2018). MENINKATKAN PROSES DAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD DI KELAS VIII SMPN 1 PUJUT. Justek: Jurnal Sains dan Teknologi, 1(1), 132-139.

Jana, P., & Pamungkas, B. (2018). Pelatihan penelitian tindakan kelas bagi guru SD Negeri Guwosari. Abdimas Dewantara, 1(1), 39-46.

Ismah, Z., & Ernawati, T. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas VIII SMP Ditinjau Dari Kerjasama Siswa. Jurnal Pijar Mipa, 13(1), 82-85.

Rahmatullah, M. J., Artayasa, I. P., & Raksun, A. (2020). Perbandingan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar IPA Menggunakan Model Pembelajaran Predict Observe Explain (POE) Dan Student Team Achicvment Division (STAD). Jurnal Pijar Mipa, 15(4), 416-423.

Pohan, N. (2017). Pelaksanaan pembimbingan belajar aspek kognitif, afektif dan psikomotorik siswa di Madrasah Ibtidaiyah Swasta Amal Shaleh Medan. At-Tazakki: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Islam dan Humaniora, 1(2), 15-28.

Triowathi, N., & Wijayanti, A. (2018). Implementasi team games tournament (tgt) dalam meningkatkan kerjasama dan hasil belajar IPA. Jurnal Pijar Mipa, 13(2), 110-118.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.