Analisis Ukuran Efek Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar Terhadap Kemampuan Berfikir Kreatif Siswa
DOI:
10.29303/jpm.v16i3.2419Published:
2021-06-02Issue:
Vol. 16 No. 3 (2021): Juni 2021Keywords:
Review Article, Creative Thinking, Teaching MaterialsArticles
Downloads
How to Cite
Downloads
Metrics
Abstract
Industrial revolution 4.0 requires students to have 21st century skills. 21st century skills, is everyone who master the 4C which is the means to achieve success in people's lives in this 21st century. one of the 4Cs is creative thinking skills. The 2013 curriculum actually accommodates 21st century skills and demands that students be able to compete with the wider community. a teacher must prepare the teaching materials needed in the learning process before learning activities are carried out in order to achieve learning objectives. The research method used is a review article. There are 20 national and international journal articles This study aims to determine the effect of teaching materials on students 'creative thinking skills in terms of education level, subject matter, types of teaching materials, and students' creative thinking skills. From the data analysis conducted, four research results can be stated, namely: the use of effective teaching materials for students' creative thinking skills.References
Asrizal, A., Amran, A., Ananda, A.,, Festiyed, F. 2018. Development of adaptive contextual teaching model of integrated science to improve digital age literacy on grade VIII students. Journal of Physics : Conferences Series 1116032004
Zubaidah, S. (2018). Mengenal 4C: Learning and Inovation skills untuk Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Makalah: Disampaikan dalam seminar 2nd Science Education National Conference di Universitas Trunojoyo Madura 13 Oktober.
LTSIN .2001. Learning teaching. Scotland: Learning and Teaching Scotland
Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan keterampilan abad ke-21 dalam pembelajaran kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1).
Nasution,M.N,. 2010. Manajemen Mutu Terpadu (Total Quality Management), Ghalian. Indonesia : Jakarta.
Asrizal, A., Festiyed, F., & Sumarmin, R. (2017). Analisis kebutuhan pengembangan bahan ajar ipa terpadu bermuatan literasi era digital untuk pembelajaran siswa SMP kelas VIII. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 1(1), 1-8.
Arif, M., Festiyed, F., Desnita, D., & Dewi, W. S. (2019). Pembuatan Bahan Ajar Berbasis Android untuk Pembelajaran Fisika Pada Materi Gelombang Bunyi, Gelombang Cahaya dan Alat Optik di Kelas XI SMA/MA. Pillar of Physics Education, 12(3).
Prastowo, Andi. 2011. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Widodo, Chomsin S dan Jusmani. 2008. Panduan Menyusun Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Jakarta: PT Elex Media Kompetindo.
Aslikhah, N. 2015. Meta Analisis Dengan Effect Size Odds Ratio Pada Kasus Pengaruh Terapi Bheta-Bloker Untuk Pasien Gagal Jantung. Skripsi. UNY
Mansyur & Iskandar, A. 2017. Meta Analisis Karya Ilmiah Mahasiswa Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan. Jurnal Scientific Pinisi, Vol. 3, No. 1. Hal 72-79
Tumangkeng, Y., W., Yusmin, E., & Hartoyo, A. 2018. Meta-Analisis Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, Vol. 7, No. 6. e-ISSN 2715-
Glass, G.V., McGaw B., & Smith, M.L. (1981). Meta-Analysis in Social Research. Sage Publications. London: Sage Publications
Tamami, F., Rokhmat, J., & Gunada, I. W. (2017). Pengaruh Pendekatan Berpikir Kausalitik Scaffolding Tipe 2a Modifikasi Berbantuan LKS Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Optik Geometri Dan Kreativitas Siswa Kelas XI SMAN 1 Mataram. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 3(1), 76-83.
Hasibuan, N. S., & Hufri, H. (2018). Pengaruh Bahan Ajar Fisika Berbasis Inkuiri untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik pada Materi Momentum, Impuls dan Getaran Harmonik Sederhana Kelas X SMAN 8 Padang. PILLAR OF PHYSICS EDUCATION, 11(3), 97-104.
Artiwi, R. P., Asrizal, A. A., Desnita, D. D., & Yenni, Y. D. (2020). PENGARUH E-BOOK PENGAYAAN FISIKA DISERTAI TUGAS BERITA DAN FAKTA TERHADAP KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS DAN KREATIF PESERTA DIDIK KELAS X SMAN 2 PADANG. PILLAR OF PHYSICS EDUCATION, 13(2).
Krisetyaningrum, N. (2020). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN FISIKA MATERI TEORI KINETIK GAS BERBASIS SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEERING, AND MATHEMATICS (STEM) UNTUK MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN BELAJAR ABAD KE-21 (Doctoral dissertation, Unnes).
Indriani, W. (2014). Pengaruh Penerapan LKS Berbasis Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir (SPPKB) terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Kelas XI SMAN 1 Solok Selatan. Pillar Of Physics Education, 4(2).
Kurniawan, T. J., & Siswanto, J. (2012). Pengaruh Penggunakan Lembar Kerja Dengan Pendekatan Induktif Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif Siswa Dalam Pembelajaran Fisika. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 3(1).
Siswanto, J., & Mustofa, A. W. (2012). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kontekstual Dengan Media Audio-Visual Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif Siswa. Media Penelitian Pendidikan, 6(1), 1-9.
Fitriani, N., Gunawan, G., & Sutrio, S. (2017). Berpikir Kreatif dalam Fisika dengan Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures (CUPs) berbantuan LKPD. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 3(1), 24-33.
Novitayani, L., Sukarmin, S., & Suparmi, S. (2016). Pengembangan Modul Fisika Berbasis Somatic, Auditory, Visual, Intellectual (Savi) Untuk Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa Kelas X SMA/MA Dengan Topik Kalor Dan Perpindahannya. Inkuiri, 5(2), 20-29.
Dewi, S. M., Harjono, A., & Gunawan, G. (2017). Pengaruh model pembelajaran berbasis masalah berbantuan simulasi virtual terhadap penguasaan konsep dan kreativitas fisika siswa SMAN 2 Mataram. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(3), 123-128.
Hermansyah, H., Gunawan, G., & Herayanti, L. (2017). Pengaruh penggunaan laboratorium virtual terhadap penguasaan konsep dan kemampuan berpikir kreatif siswa pada materi getaran dan gelombang. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(2), 97-102.
Fitriyah, N., Hariani, S. A., & Fikri, K. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving dengan Mind Mapping terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar IPA Biologi. Jurnal Edukasi, 2(2), 44-50.
Astutik, S., & Prahani, B. K. (2018). Developing teaching material for physics based on collaborative creativity learning (ccl) model to improve scientific creativity of junior high school students. Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya (JPFA), 8(2), 91-105.
Mulyadi, D. U., & Wahyuni, S. (2016). Pengembangan media flash flipbook untuk meningkatkan keterampilan berfikir kreatif siswa dalam pembelajaran IPA di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(4), 296-301.
Wijayanti, F. (2014). smaPengembangan LKS IPA berbasis multiple intelligences pada tema energi dan kesehatan untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).
Nugraheni, D. (2018). Pengembangan lembar kegiatan siswa (LKS) berbasis inquiry materi pengukuran untuk meningkatkan kreativitas siswa. Natural: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 5(2), 98-103.
Sulviana, F. (2016). Pengembangan LKPD IPA guided inquiry untuk meningkatkan produk kreativitas peserta didik SMP/MTs. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 4(1), 75-88
Sari, F., Jufri, A. W., & Sridana, S. (2017). Keefektifan Bahan Ajar IPA Berbasis Pendekatan SAVI untuk Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik SMPN 3 Mataram. Jurnal Pijar Mipa, 12(2), 107-111
Rosida, R., Fadiawati, N., & Jalmo, T. (2017). Efektivitas penggunaan bahan ajar e-book interaktif dalam menumbuhkan keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(1).
Almuharomah, F. A., Mayasari, T., & Kurniadi, E. (2019). Pengembangan modul fisika stem terintegrasi kearifan lokal ââ¬Åbedukââ¬Â untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa smp. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 7(1), 1-10.
King, F.J., Goodson, L., M.S., dan Rohani, F., 2010, Higher Order Thinking Skills. Assessment dan Evaluation Educational Service Program.
Papp, KK., Huang, G.C., Clabo, L.L.M., Delva, D., Fischer, M., Konopasek, I., Schwartzsein, R.M., dan Gusic, M., 2014, Milestones of Critical Thinking: A Developmental Model for Medicine and Nursing. Academic Medicine, Vol 89, No 5, Hal 715-720.
Leen, C.C., Hong, K.F.F.H., dan Ying, T.W., 2014, Creative and Critical Thinking in Singapore Schools. Singapore: Nanyang Technological University.
Greenstein, L., 2012, Assessing 21st Century Skills: A Guide to Evaluating Mastery and Authentic Learning. California: Corwin
Author Biographies
Naurah Nazifah, Universitas Negeri Padang
Asrizal Asrizal, Universitas Negeri Padang
Festiyed Festiyed, Universitas Negeri Padang
License
The following terms apply to authors who publish in this journal:
1. Authors retain copyright and grant the journal first publication rights, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International License (CC-BY License) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and first publication in this journal.
2. Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book), acknowledging its initial publication in this journal.
3. Before and during the submission process, authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website), as this can lead to productive exchanges as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).