Students’ learning creativity by the implementation of contextual-based learning in the subject of natural science

Fifi Faridah, Salahudin Salahudin, Mariamah Mariamah, Muhamad Ajwar

Abstract

One of the competencies needed by students in understanding science concepts is learning creativity. Reality shows that science learning in schools still experience various obstacles. One of which is the low learning creativity of students. The purpose of this study is to develop student learning creativity through contextual-based science learning. This study is an experimental study with a research sample consisting of two classes. The instrument used to measure students' learning creativity was an essay test. The data analysis used was t-test. The results of the analysis obtained a significant value (2-tailed) of 0.000, in the value was less than 0.05, so it is concluded that Ho is rejected or Ha is accepted, which interprets that the application of contextual-based learning can increase student learning creativity.

Keywords

Creativity, Science learning, Contextual

Full Text:

PDF

References

Noviyanti, E. (2017). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Literasi Sains di Sekolah Dasar.In Prosiding Seminar Nasional (pp. 43-55).

Anggraeni, A. Y., Wardani, S., & Hidayah, A. N. (2020). Profil Peningkatan Kemampuan Literasi Kimia Siswa Melalui Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Kontekstual. Jurnal inovasi Pendidikan Kimia, 14(1), 2512-2523.

Saragi, E., & Simbolon, N. (2015). Penerapan Strategi Pembelajaran Contextual Teaching And Learning Dalam Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa Pada Pembelajaran Sains. INPAFI (Inovasi Pembelajaran Fisika), 3(1).

Alamsyah, N. (2016). Penerapan pendekatan saintifik untuk meningkatkan kreativitas dan hasil belajar siswa dalam mata pelajaran IPA. JP (Jurnal Pendidikan): Teori dan Praktik, 1(1), 82-96.

Anggraeni, A. Y., Wardani, S., & Hidayah, A. N. (2020). Profil Peningkatan Kemampuan Literasi Kimia Siswa Melalui Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Kontekstual. Jurnal inovasi Pendidikan Kimia, 14(1), 2512-2523.

Siregar, H. (2020). Kreativitas siswa dalam mata pelajaran ipa. Journal Evaluation in Education (JEE), 1(1), 21-26.

Effendi, M. (2016). Integrasi pembelajaran active learning dan internet-based learning dalam meningkatkan keaktifan dan kreativitas belajar. Nadwa, 7(2), 283-309.

Septiana, R., Gani, R. A., & Elizabeth, Y. (2019). Hubungan kreativitas belajar siswa dengan hasil belajar ilmu pengetahuan alam. PROCEEDINGS-OPEN ACCESS JOURNAL, 1(01), 06-10.

Manobe, S. M., & Wardani, K. W. (2018). Peningkatan Kreativitas Belajar Ipa Menggunakan Model Problem Based Learning Pada Siswa Kelas 3 SD. Didaktika Dwija Indria, 6(8).

Setiyorini, N. D. (2018). Pembelajaran Kontekstual IPA Melalui Outdoor Learning di SD Alam Ar-Ridho Semarang. Al-Mudarris: Journal Of Education, 1(1), 30-38.

Farida, U., Agustini, F., & Wakhyudin, H. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Scramble Berbasis Kontekstual Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis IPS Siswa Kelas III SD Negeri Kebondalem 01 Batang. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(3), 192-199.

Maknun, D. (2014). Penerapan pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan literasi sains dan kualitas argumentasi siswa pondok pesantren daarul uluum pui majalengka pada diskusi sosiosaintifik IPA. Jurnal Tarbiyah, 21(1).

Rati, N. W., Kusmaryatni, N., & Rediani, N. (2017). Model pembelajaran berbasis proyek, kreativitas dan hasil belajar mahasiswa. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 6(1), 60-71.

Nugraha, A. R., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas 5 Sd. KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN, 6(4.1).

Kusumawati, N. (2017). Penerapan Metode Active Learning Tipe Team Quiz Untuk Meningkatkan Keaktifan Bertanya Dan Kreatifitas Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas V Sdn Ronowijayan Ponorogo. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 1(2), 26-36.

Kurniawan, A. D. (2013). Metode inkuiri terbimbing dalam pembuatan media pembelajaran biologi untuk meningkatkan pemahaman konsep dan kreativitas siswa SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1).

Setyowati, R., & Purba, R. T. (2017). Peningkatan kreativitas siswa kelas 4 SD melalui model pembelajaran contextual teaching and learning (CTL). ELEMENTARY SCHOOL JOURNAL PGSD FIP UNIMED, 7(2), 293-307.

Pamungkas, A., Subali, B., & Linuwih, S. (2017). Implementasi model pembelajaran IPA berbasis kearifan lokal untuk meningkatkan kreativitas dan hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 118-127.

Ajwar, M., & Yulianci, S. (2019). Penggunaan Open Ended untuk Meningkatkan Kreativitas Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Konsep Dasar IPA. Jurnal Pendidikan Mipa, 9(1), 10-14.

Busyairi, A., & Sinaga, P. (2021). Pengembangan Instrumen Tes Model Ideation-Explanation Untuk Mengukur Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Pemecahan Masalah. Jurnal Pijar Mipa, 16(1), 57-63.

Sari, F., Jufri, A. W., & Sridana, S. (2017). Keefektifan Bahan Ajar IPA Berbasis Pendekatan SAVI untuk Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik SMPN 3 Mataram. Jurnal Pijar MIPA, 12(2), 107-111.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.