The effect of the media comic education on science learning outcome

Awdie Fathan Alie, Mohammad Liwa Ilhamdi, Heri Hadi Saputra

Abstract

The purpose of this study is to determine the effect of implementing educational comic media on student learning outcomes for science content of fifth-grade students at SDN 2 Pengenjek. This type of research is an experimental research design with a quasi-experimental type of non-equivalent control group design. The data collection technique used is an observation of the learning implementation applying educational comic media and tests to collect data on learning outcomes using multiple-choice tests. The research population was 44 respondents, namely the fifth-grade students of SDN 2 Pengenjek, determined by the saturated sampling technique. The data were analyzed using descriptive statistics and inferential statistical analysis (t-test). The results showed the average value in the experimental class was 69.09 while the class was 44.85. The results of the t-test analysis on students’ science learning outcomes obtained a significance value of 0.000 at a significance level of 5%. Based on these results, it can be concluded that there is an impact of using educational comic media on the learning outcomes of fifth-grade students at SDN 2 Pengenjek.

Keywords

Media comics are educational, Science learning outcomes

Full Text:

PDF

References

Permendiknas No.41, P. (2007). Standar Proses Pendidikan Nasional. Jakarta: Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia.

Werimon, S., Damopolii, I., & Nunaki, J. H. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran STAD Dipadu Media Pembelajaran Komik Materi Sistem Pencernaan Manusia terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 1(2), 33-40.

Yasa, A. D., & Chrisyarani, D. D. (2018, October). Pengaruh Media Komik Tematik terhadap Hasil belajar Siswa kelas V SD. In Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin (Vol. 1, pp. 92-95).

Eleta, I., & Margiati, K. Y. Pengaruh Penggunaan Media Komik Sains terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(10).

Andriyani, F., & Kusmariyatni, N. N. (2019). Pengaruh Media Komik Berwarna terhadap Hasil Belajar IPA Siswa. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(3), 341-350..

Annisa, N. A. P. Pengaruh Penggunaan Media Komik Terhadap Hasil Belajar Ipa Pada Konsep Kondisi Lingkungan Terhadap Kesehatan (Penelitian Quasi Eksperimen Di Sekolah Dasar Negeri Sirnagalih 04 Bogor).

Nurjannah, S. (2017). Pengaruh Media Komik Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V MIS Bidayatul Hidayah Pasar VII Tembung Kecamatan Percut Sei Tuan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).

Saputro, H. B., & Soeharto, S. (2015). Pengembangan media komik berbasis pendidikan karakter pada pembelajaran tematik-integratif kelas IV SD. Jurnal Prima Edukasia, 3(1), 61-72.

Meidyawati, S., Rustono, W. S., & Hodidjah, H. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Komik Terhadap Hasil Membaca Pemahaman Di Kelas V Sd Negeri 2 Gunung Pereng Kota Tasikmalaya. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 283-295.

Alghazali, M. I. (2019). Pengaruh Media Cerita Bergambar Dan Literasi Membaca Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan, 21(3), 269-282.

Hardini, A. T. A. (2020). META-ANALISIS PENGARUH MEDIA KOMIK DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 4(4).

Haniyyah, W. U. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Komik Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Sekolah Dasar. In Seminar Nasional Pgsd Unimed (Vol. 2, No. 1, pp. 150-155).

Puspitorini, R., Prodjosantoso, A. K., Subali, B., & Jumadi, J. (2014). Penggunaan media komik dalam pembelajaran IPA untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar kognitif dan afektif. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 33(3).

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R& D. Bandung: Alfabeta.

Parsaulian, R. (2017). Pengaruh Penggunaan Komik IPA Sains terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa SD pada Materi Rangka Manusia. Jurnal Pembelajaran Dan Biologi Nukleus, 3(1), 47-53..

Irawati, I., Ilhamdi, M. L., & Nasruddin, N. (2021). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Pijar Mipa, 16(1), 44-48.

Ilhamdi, M. L., Santoso, D., & Astuti, S. P. (2020). Penerapan Metode Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Mata Pelajaran Lintas Minat. Jurnal Pijar Mipa, 15(2), 135-139.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.