Analysis of e-learning problems during covid-19 pandemic

Duha Hardiyanti Awalia, Dadi Setiadi, Kusmiyati Kusmiyati

Abstract

The occurrence of the Covid-19 outbreak requires the implementation of distance learning by implementing a learning system such as e-learning. There must be problems during the learning process using e-learning. The purpose of the research is to describe the difficulties of e-learning during the Covid-19 pandemic for class X students at SMAN 1 Keruak. The population in this study was all students in the class of X IPA SMAN 1 Keruak, divided into four courses with 120 people. The sample was taken randomly. The research method used is a descriptive research method with a qualitative approach. The research results in e-learning were carried out in 3 stages, namely learning planning, learning process, and evaluation. Students experienced difficulties in the e-learning learning process during the Covid-19 pandemic regarding the readiness of educational institutions, internet connection, internet packages, inadequate devices, and obstacles to understanding the material. During implementing e-learning, students experienced difficulties with the highest percentage of 78%. Based on these results, it can be stated that students experienced difficulties in the e-learning process during the Covid-19 pandemic regarding facilities and infrastructure.

Keywords

learning problems, e-learning, covid-19

Full Text:

PDF

References

Ismanto, E., Novalia, M., & Herlandy, P. B.(2017). Pembelajaran Bagi Guru SMA Negeri Kota Pekanbaru. Jurnal Untuk Mu NegeRI, 1(1), 42–47.

Munir. (2009). Pembelajaran jarak jauh berbasis teknologi informasi dan komunikasi. Bandung: Alfabeta.

Budiyanto, M., Elok, S & Ahmad, Q. (2018). Pembelajaran Fisika Dasar Menggunakan E-Learning Untuk Meningkatkan Literasi Sains Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 3(2): 82-86.

Kamarga, H. (2002). Belajar Sejarah Melalui e-learning Alternatif Mengakses Sumber Informasi. Jakarta: Inti Media.

Effendi, E &Hartono, Z. (2005). E-learning Konsep dan Aplikasi. Yogyakarta: Andi office.

Murtiyasa, B. 2012. Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Matematika. Surakarta: FKIP Univ.

Wiwin, H.(2016).Penggunaan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1, 1–18.

Prawiradilaga, D. S. (2007). Prinsip Disain Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada.

Wijaya, R., Mustika, L&Dorris, Y. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Pemanfaatan E-Learning. Jurnal Dimensi, 9(2), 307-322.

Zhafira, N. H., Ertika, Y., & Chairiyaton, C. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Perkuliahan Daring Sebagai Sarana Pembelajaran. Jurnal Bisnis Dan Kajian Strategi Manajemen, 4(1), 37-47.

[11] Albab, S. U. 2020. Analisis Kendala Pembelajaran E-Learning Pada Era Disrupsi Di SMK Terpadu Al-Islahiyah Singosari Malang. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1):47-57.

Handarini, O. I. 2020. Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH) Selama Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3):496-503.

Kuntarto, E. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Daring Dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Jurnal Indonesian Language Education and Literature, 3(1), 99-110.

Gikas, J., & Grant, M. M. (2013). Perangkat Komputasi Seluler Di Perguruan Tinggi: Perspektif Mahasiswa Tentang Pembelajaran Dengan Ponsel, Ponsel Cerdas & Media Sosial. Internet Dan Pendidikan Tinggi. 19: 18-26, diakses tanggal 21 Agustus 2021. http://dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2013.06.002.

Arifin, M.&Barnawi. (2014). Manajemen Sarana dan Prasarana Sekolah. Jogjakarta: Ar-Ruzz-Media.

Suryadi,A.(2018). Pendidikan, Investasi SDM, dan Pembangunan: Isu, Teori, dan Aplikasi untuk Pembangunan Pendidikan dan Sumber Daya Manusia Indonesia, Edisi Kedua. Bandung: Widya Aksara Pres.

Utami, E. W. (2020). Kendala dan Peran Orangtua dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Seminar Nasional Pascasarjana, 472-478.

Wahyuningsih, K.S. (2021). Problomatika Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19 Di SMA Dharma Praja Denpasar. Jurnal Pangkaja Program Pasca Serjana Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar, 24(1), 1-7-118.

Dokumen Surat Edaran Nomor 4 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Coronavirus Disease (Covid-19) dalam format PDF ini ditandatangai oleh Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nadiem Makarim pada tanggal 24 Maret 2020, diakses tanggal 21 Agustus 2021 https://pusdiklat.kemdikbud.go.id/surat-edaran-mendikbud-no-4-tahun-2020-tentang-pelaksanaan-kebijakan-pendidikan-dalam-masa-darurat-penyebaran-corona-virus-disease-covid-1-9/

Kurniati, N., Sripatmi, S., Baidowi, B., & Azmi, S. (2021). Pembelajaran Daring Kombinasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Aljabar Abstrak. Jurnal Pijar Mipa, 16(3), 310-316.

Syazali, M., Rahmatih, A. N., & Nursaptini, N. (2021). Profil Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Melalui Implementasi SPADA Unram. Jurnal Pijar Mipa, 16(1), 103-112.

Syazali, M., Rahmatih, A. N., & Nursaptini, N. (2021). Profil Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Melalui Implementasi SPADA Unram. Jurnal Pijar Mipa, 16(1), 103-112.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.