Implementation of The UNO Stacko Game to Improve Communication Skills
DOI:
10.29303/jpm.v19i5.7337Published:
2024-09-26Issue:
Vol. 19 No. 5 (2024): September 2024Keywords:
Communication Skills; , Education; UNO StackoArticles
Downloads
How to Cite
Downloads
Metrics
Abstract
Communication skills are essential for interacting socially and conveying and receiving learning material well. This research aims to analyze the improvement of communication skills using the application of the UNO Stacko game. This research was conducted at SMP Negeri 56 Surabaya with a sample of 32 students during three meetings. The research method used is descriptive quantitative, and the research design uses a one-shot case study. Samples are carried out by purposive sampling. The data analysis technique used is by using questionnaires and observation. The research results showed increased students' communication skills, as observed from the questionnaires and observations carried out during three meetings. The results of questionnaires and observations are 86.12% and 85.15% in the outstanding category. So, it can be concluded that the UNO Stacko game media can be applied to improve students' communication skills.
References
Febriyanti, N. (2021). Implementasi konsep pendidikan menurut ki hajar dewantara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1631-1637.Ouralita, S., Ardyansyah, F., Yantoro, Y., & Setiyadi, B. (2023). Dampak Komunikasi Interpersonal Guru dan Orang Tua pada Motivasi Belajar Siswa di SDN 17/I RANTAU PURI. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan,6(9),6556–6561. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2795
Yuriatson, Y., & Asmi, A. S. (2020). Hubungan antara motivasi belajar dengan prestasi belajar mahasiswa. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 9(2), 971-975.
Sitorus, S., Nurhanida, Sri Wahyuningsih, & Fitri Hasanah L. Tobing. (2021). Blended Learning: Altenatif Strategi Peningkatan Kompetensi Belajar Peserta Didik Pada Masa Pandemi Covid-19 di RA Al-Ghazali Medan Barat. Jurnal AUD Cendekia, 1.
Emeilia, R. I., & Muntazah, A. (2023). Hambatan komunikasi dalam pembelajaran online di masa pandemi covid-19. Akrab Juara: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 6(2).Mastura, M., & Santaria, R. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Proses Pengajaran Bagi Guru dan Siswa. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(2), 289–295. https://doi.org/10.30605/jsgp.3.2.2020.293
Juliansyah, A., Darmiany, D., & Husniati, H. (2021). Hubungan Komunikasi Dalam Keluarga Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas IV SDN Gugus 02 Kecamatan Alas Tahun Pelajaran 2019/2020. Renjana Pendidikan Dasar, 1(1), 23-29.Mukhlis, A., & Furkanawati Handani Mbelo. (2019). Analisis Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini pada Permainan Tradisional. PRESCHOOL, 1.
Hayati, S. N., & Putro, K. Z. (2021). Bermain dan permainan anak usia dini. Generasi Emas, 4(1), 52-64.Pangau, L. Y. D., Sumenge T.G. Kaunang, & Arie S.M. Lumenta. (2019). Game Based Education : Pengenalan Peristiwa Sejarah Permesta di Minahasa. Jurnal Teknik Infomatika,14.https://doi.org/10.35793/jti.14.2.2019.23995
Syaharani, J., & Syihabuddin, S. (2022). Efektivitas Permainan Uno Stacko Mission guna Meningkatkan Keterampilan Berbicara Arab Peserta Didik. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 4(3), 397-407.
Abdullah, K., Jannah, M., Aiman, U., Hasda, S., Fadilla, Z., Taqwin, M., ... & Sari, M. E. (2022). Metodologi penelitian kuantitatif. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini, 3(2).Suwarni, L. I. (2023). Analisis Keterampilan Komunikasi Ilmiah Siswa SMA dalam Model Pembelajaran Search, Solve, Create and Share (SSCS) pada Materi Gerak Lurus.
Taher, T. (2023). Analisis keterampilan komunikasi dan kolaborasi siswa introvert dengan pendekatan culturally responsive teaching. Jambura Journal of Educational Chemistry, 5(1), 21-27.https://doi.org/10.34312/jjec.v5i1.17463
Yaqin, A. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Empati Peserta Didik dan Metode Pengembangannya. Tarbiya Islamia: Jurnal Pendidikan dan Keislaman, 11(1), 1-10.Hamria, & Hasmirati. (2022). Game Edukasi Untuk Pembelajaran IPA SMP Kelas VIII Berbasis Android. JATISI (Jurnal Teknik Informatika Dan Sistem Informasi), 9(1), 274–288. https://doi.org/10.35957/jatisi.v9i1.1491
Aldilasari, H. E. (2020). Pengembangan media Uno Stacko Tematik untuk Meningkatkan Minat Belajar. Basic Education, 9(3), 289–297.
Syaharani, J., & Syihabuddin, S. (2022). Efektivitas Permainan Uno Stacko Mission guna Meningkatkan Keterampilan Berbicara Arab Peserta Didik. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 4(3), 397-407.Harahap, A. C. P. (2019). Character building pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 9(1), 1–11.
Fithriyah, D. N., YULIA, N., SUTTRISNO, S., & Amreta, M. Y. (2023). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Komunikatif Melalui Permainan Uno Stacko. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(2).Salsabila, S. P., Guruh Sukma Hanggara, Vivi Ratnawati, & Laelatul Arofah. (2023). Buku Panduan Permainan DAM Quiz sebagai Media untuk Meningkatkan Keterbukaan Diri. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2).
Lestari, L., Giri, P. A. S. P., Sriani, N. M., & Lestari, N. K. (2022). Efektivitas Metode Permainan Sosial Dalam Meningkatkan Sosiabilitas Siswa DI SMA N 9 Cirebon. Jurnal Bimbingan dan Konseling: Kajian dan Aplikasi, 1(2), 62-71.
Rahmanindar, N., Qudriani, M., Arti, T. D., Riski, I. C. M., Hidayah, S. N., Zulfiana, E., ... & Awaliyah, A. (2024). Edukasi dan Keterampilan tentang Acupressure Massage untuk Meningkatkan Fokus dan Konsentrasi Belajar pada Sisiwa SMAN 1 Kramat Kabupaten Tegal. Jurnal Surya Masyarakat, 6(2).
Sappaile, B. I., Mahmudah, L., Gugat, R. M. D., Farlina, B. F., Mubarok, A. S., & Mardikawati, B. (2024). Dampak Penggunaan Pembelajaran Berbasis Game Terhadap Motivasi Dan Prestasi Belajar. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(1), 714-727.
Mariskha, S. E., & Umaroh, S. K. (2019). Bermain peran untuk meningkatkan empati pada anak usia sekolah dasar sd “x” di samarinda (experiential method). Motiva: Jurnal Psikologi, 1(1), 1-9.
Ladapase, E. M. (2022). Efektifitas Flash Card Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Anak Speech Delay. Psychopedia: Jurnal Psikologi Universitas Buana Perjuangan Karawang, 7(1), 57-66.
Syaharani, J., & Syihabuddin, S. (2022). Efektivitas Permainan Uno Stacko Mission guna Meningkatkan Keterampilan Berbicara Arab Peserta Didik. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 4(3), 397-407.
RAMADHANI, I. (2023). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembinaan Akhlak Peserta Didik Penyalahgunaan Aplikasi Tiktok Di Sekolah Menengah Atas Negeri 10 Luwu (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Palopo).Piqri, M. H. (2021). Belajar Asyik dengan Permainan Bahasa Arab (Guepedia, Ed.; 1st ed.). Guepedia
Author Biographies
Anisa Kartika Wicaksiwi, Science Education Study Program, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Surabaya State University
Laily Rosdiana, Science Education Study Program, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Surabaya State University
License
Copyright (c) 2024 Anisa Kartika Wicaksiwi, Laily Rosdiana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The following terms apply to authors who publish in this journal:
1. Authors retain copyright and grant the journal first publication rights, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International License (CC-BY License) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and first publication in this journal.
2. Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book), acknowledging its initial publication in this journal.
3. Before and during the submission process, authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website), as this can lead to productive exchanges as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).