Pemanfaatan Teknologi Pada Media Pembelajaran Berbasis Etnomatematika
Authors
Ulfa Lu'luilmaknun , Dwi NovitasariDOI:
10.29303/jm.v6i2.8313Published:
2024-12-31Issue:
Vol. 6 No. 2 (2024): Edisi DesemberKeywords:
technology, learning media, ethnomathematics, SLRArticles
Downloads
How to Cite
Downloads
Metrics
Abstract
By using technology, learners can better understand mathematical concepts that are relevant to their local culture. Ethnomathematics focuses on the application of mathematics in a cultural context, and educational technology allows for the creation of more interactive and contextual learning media. The purpose of this study is to review articles related to the use of technology in ethnomathematics-based learning media. The Systematic Literature Review (SLR) method was used in this study to review existing literature on the use of technology in ethnomathematics-based learning. There were 14 relevant articles in 2024 selected and analyzed using SLR to determine the opportunities for technology in creating learning media based on local culture. The results of the analysis show that technology and culture have been utilized in mathematics learning and have positive effects. However, to achieve optimal success, special attention needs to be paid to aspects of technology accessibility and the development of materials that are relevant based on local culture
References
Abdullah, A. A. (2016, November). Peran guru dalam mentransformasi pembelajaran Matematika berbasis budaya. In Prosiding Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika (Vol. 641).
Annisa, A. M., Wiradharma, G., Anam, K., & Prasetyo, M. A. (2024). Integrasi Etnomatematika Dalam E-Comic Aritmatika Sosial, Eksplorasi Produk Budaya Makassar untuk Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 7(2), 265-277.
Anshori, S. (2018). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi sebagai media pembelajaran. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya, 2(1).
Asmaranti, W., & Andayani, S. (2018). Mengapa media berbasis komputer dalam pembelajaran matematika penting? Perspektif guru dan siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 6(2), 146-157.
Astuti, L. P. (2024, August). Pengembangan E-Modul Ajar Etnomatematika Berbasis Problem Based Learning Terintegrasi Sariswara pada Materi Bangun Ruang untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Vol. 2, pp. 122-135).
Awaliyah, E. M. (2019). Peran Etnomatematika di Sekolah dalam Upaya Peningkatan Stigma Positif Pelajar Terhadap Pembelajaran Matematika. Jurnal Didactical Mathematics, 2(1), 23-30.
Ekowati, D. W. (2017, August). Ethnomathematica: Pembelajaran Matematika dalam perspektif budaya. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (Vol. 1).
Emilia, N. P., & Kusmaharti, D. (2024). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Etnomatematika Candi Dermo Sebagai Media Pembelajaran Materi Bangun Datar SDN Anggaswangi 2. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 420-429.
Firmadani, F. (2020). Media pembelajaran berbasis teknologi sebagai inovasi pembelajaran era revolusi industri 4.0. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93-97.
Hidayat, A. T., Mahmuzah, R., Qausar, H., & Sinaga, N. A. (2024). Praktikalitas Mathematics Comic Application Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Android Bermuatan Etnomatematika. J-PiMat: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1183-1192.
Huang, T. (2017). Technological Tools and Learning Environments for Etnomathematics. Springer.
Indrawati, D. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Etnomatematika (Aretma) Berbasis Augmented Reality Pada Bangun Ruang Kelas V SD. JPGSD: Jurnal Penelitian Penelitian Guru Sekolah Dasar, 12(6), 1026 – 1036.
Khansakumara, B., & Indrawati, D. (2004). Bot Bang Atar: Chatbot Telegram Berbasis Etnomatematika Materi Bangun Datar Kelas III Sekolah Dasar. JPGSD: Jurnal Penelitian Penelitian Guru Sekolah Dasar, 12(6), 227 – 240.
Khasanah, M., & Prastiwi, S. D. (2024, July). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Augmented Reality Terintegrasi dengan Etnomatematika pada Materi Bangun Ruang di Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Vol. 2, pp. 11-25).
Muhson, A. (2010). Pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Jurnal pendidikan akuntansi indonesia, 8(2).
Nasution, S. H. (2018). Pentingnya literasi teknologi bagi mahasiswa calon guru matematika. Jurnal Kajian dan Pembelajaran Matematika, 2(1), 14-18.
Ningrum, H. I., Primasatya, N., & Hunaifi, A. A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Berbasis Etnomatematika Tari Jaranan Pada Materi Bangun Datar Kelas IV SD. SCIENCE: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika dan IPA, 4(3), 287-298.
Nugroho, M. A., Hilalunnaja, S. W., Wuryastuti, M. L., & Ardiansyah, A. S. (2024, February). Pengembangan E-LKPD Berbasis Website Bernuansa Etnomatematika Lentog Tanjung Guna Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika Siswa Kelas VII dalam Mendukung SDGs 2030. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (pp. 615-623).
Setiyaningsih, M. N., & Kumala, F. Z. (2024). Pengembangan Modul Digital Berbasis Etnomatematika untuk Meningkatkan Pemahaman Matematis pada Materi Peluang. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 8(2), 275-289.
Solihin, A., & Rahmawati, I. (2024). KOMET-QR Kartu Eksplorasi Etnomatematika-QR Pada Materi Bangun Datar Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 10(1), 64-79.
Sukirman, I., & Santosa, P. I. (2020). Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran Berbasis Etnomatematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 85–94.
Sulistyowati, L. (2012). Pemanfaatan TIK Sebagai Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Teknodik, 100-106.
Suryanto, H., & Susilo, H. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi dalam Konteks Etnomatematika. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 6(3), 112–119.
Uyun, W., Rahmawati, M., & Novitasari, D. (2024). Digital Storytelling Berbasis Budaya Sasak untuk Meningkatkan Literasi Peserta Didik SDN Sulin. Rengganis Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 337-347.
Wulandari, I. P. A., & Puspadewi, K. R. (2016). Budaya dan implikasinya terhadap pembelajaran matematika. Jurnal Santiaji Pendidikan, 6(1), 129201.
Wulandari, W. D., & Ardani, A. (2024). Pengembangan Microsoft Visual Basic Berbasis Etnomatematika Sebagai Media Pembelajaran Matematika Pada Materi Bangun Ruang Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD. DIALEKTIKA Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Dasar, 14(1).
Yonantha, K., Pranata, F. B., & Nugraha, A. S. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Etnomatematika Siter Didukung Platform GeoGebra Materi Barisan Aritmatika. EQUALS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(2), 94-104.
Yulianti, Y. (2024). Peran Teknologi Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Islamic Elementary Education, 4(1), 45-53.
Author Biography
Ulfa Lu'luilmaknun, Universitas Mataram
Program Studi Pendidikan Matematika
License
Copyright (c) 2024 Ulfa Lu'luilmaknun, Dwi Novitasari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.