Pengaruh Media Simulasi terhadap Keterampilan Berpikir Kritis pada Konsep Fluida Statis

Nindya Novianti, Erina Hertanti, Taufiq Al Farizi

Abstract

This research aim is to investigate the impact of simulation media toward critical thinking skill in static fluid concept. The research was conducted during 28 January 2019 until 13 February 2019 in SMAN 10 South Tangerang. The purposive sampiling technique was adjusted to determine subject which consist students role of XI IPA 2  as experiment class and XI IPA 1 as control class. The research used quasi experiment method due to nonequivalent control group design. The data were collective by 10 essays test and questionnaire and Mann Whitney to analyse the accpetance of hypothesis. Thus, the result of postest score who learn using simulation media was significant (angka signifikan) effected toward critical thinking skill. In addition,  the N-Gain result indicated student performance of  experiment class was higher improvement than control class. However, learning using simulation media got best category resulting 86% percentage  from student response questionnaire.

Keywords

simulation media, static fluid, critical thinking skill

Full Text:

PDF

References

Agustia, Z. Yennita & Azizahwati. 2010. Implementasi Pembelajaran Hands On Activities untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Fisika SMP. Jurnal Universitas Riau.

Arikunto, S. 2013. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Lestari, D. A. B., Astuti, B., & Darsono, T. 2018. Implementasi LKS Dengan Pendekatan STEM (Science, Technology, Engineering, And Mathematics) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 4(2), 202-207.

Latifa, B. R. A., Verawati, N. N. S. P., & Harjono, A. 2017. Pengaruh Model Learning Cycle 5E (Engage, Explore, Explain, Elaboration, & Evaluate) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas X MAN 1 Mataram. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 3(1), 61-67.

Lestari, N., Edi, S. S., & Hartono, H. 2016. Keefektifan Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Pohon Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 5(1).

Linn, R. L., Gronlund, N. E. 2008 Measurement and Assessment in Teaching, 10th Edition. USA: Prentice Hall.

Miftianah, N. N., Astuti, A. P., & Hidayah, F. F. 2017. Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Melalui Pembelajaran SETS Kelas X Pada Materi Larutan Elektrolit Dan Non Elektrolit. In Prosiding Seminar Nasional & Internasional.

Peraturan menteri pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia Nomor 81 A Tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum Pedoman Umum Pembelajaran.

Pradana, S. D. S., Parno, P., & Handayanto, S. K. 2017. Pengembangan tes kemampuan berpikir kritis pada materi Optik Geometri untuk mahasiswa Fisika. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 21(1), 51-64.

Pratiwi, R., Hikmawati, H., & Gunada, I. W. 2019. Pengaruh Model Pembelajaran Probing Prompting Berbantuan Video Terhadap Hasil Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 5(2), 213-220.

Qurniati, D., Andayani, Y. & Muntari. 2015. Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Melalui Pembelajaran Discovery Learning, Jurnal Penelitian Pendidikan IPA.

Zahara, S. R., Yusrizal, Y., & Rahwanto, A. 2015. Pengaruh Penggunaan Media Komputer Berbasis Simulasi Physics Education Technology (PhET) Terhadap Hasil Belajar Dan Keterampilan Berfikir Kritis Siswa Pada Materi Fluida Statis. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 3(1), 251-258.

Ritdamaya, D. 2016. Konstruksi Instrumen Tes Keterampilan Berpikir Kritis Terkait Materi Suhu dan Kalor. Tesis Universitas Pendidikan Indonesia.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Wuri, O. R. & Mulyaningsih, S. 2014. Penerapan Pendekatan Saintifik pada Pembelajaran Fisika Materi Kalor terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas X SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika. 3(3).

Refbacks

  • There are currently no refbacks.