Pengaruh Model Guided Discovery Learning Dengan Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik MAN 1 Mataram Ditinjau Dari Gaya Belajar VAK
DOI:
10.29303/jpft.v5i1.872Published:
2019-05-11Issue:
Vol. 5 No. 1 (2019): Januari - JuniKeywords:
Guided Discovery Learning, Experiment Method, VAK Learning StyleArticles
Downloads
How to Cite
Downloads
Metrics
Abstract
The aim of this research applied a quasi-experiment by factorial design 2x3 which was conducted to the student of MAN 1 Mataram is to find out the influence of guided discovery learning model combined with experiment method and VAK style due to physics learning outcomes. The population is the students from grade X MIA in MAN 1 Mataram. The sampling technique is using purposive sampling, where, grade X of MIA 1 as an experiment class and grade X of MIA 2 as a control. Data for learning outcomes are measured by applying multiple choice test while learning style of students using a questionnaire ââ¬â the hypothesis test using ANAVA test of two ways supported by SPSS 16 with 5% significance level. According to the analysis results, it can be concluded that: 1) there is an effect of guided discovery learning model with experimental method toward physics learning outcome of students because of sig. <0,05;à2) there is no effect of VAK learning style on physics learning result in MAN students because sig.>0,05; 3) there is no interaction between guided discovery learning model with experiment and VAK learning style method of physics learning result in MAN student because of sig.>0,05.References
Anderson, L.W & Krathwohl, D.R. 2015. Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen: Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Azizirrahim, E., Sutrio, S., & Gunawan, G. 2017. Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses Sains dalam Model Pembelajaran Guided Discovery untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Fisika pada Siswa Kelas VIIA SMPN 8 Mataram Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(4), 272-275.
Desstya, A., & Saputro, S. 2017. Pembelajaran Kimia Dengan Metode Teams Games Tournaments (TGT) Menggunakan Media Animasi dan Kartu Ditinjau Dari Kemampuan Memori Dan Gaya Belajar Siswa. Universitas Sebelas Maret, 1(3), 177-182.
Eggen, P & Kauchak, D. 2016. Strategi dan Model Pembelajaran Mengajarkan Konten dan Keterampilan Berpikir Edisi Keenam. Jakarta: PT Indeks.
Faizi, M. 2013. Ragam Metode Mengajarkan Eksakta pada Murid. Yogyakarta: DIVA Press.
Fitri, M., & Derlina. 2015. Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Pokok Suhu dan Kalor. INPAFI (Inovasi Pembelajaran Fisika), 3(2).
Gunawan, Harjono, A., & Imran, I. 2016. Pengaruh Multimedia Interaktif dan Gaya Belajar Terhadap Penguasaan Konsep Kalor Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 12(2), 118-125.
Huda, M. 2016. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran: Isu-Isu Metodis dan Paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Lidiana, H., Gunawan, G., & Taufik, M. 2018. Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media PhET Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas XI SMAN 1 Kediri Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 4(1), 33-39.
Mayer, R. E. 2004. Should there be a three-strikes rule against pure discovery learning. American psychologist, 59(1), 14.
Nurmayani, N., Syuaib, M. Z., & ââ¬ËArdhuha, J. 2016. Pengaruh Gaya Belajar VAK pada Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar IPA Fisika Siswa SMP Negeri 2 Narmada Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(1), 13-21.
Purnomo, H. Y., Mujasam, M., & Yusuf, I. 2016. Penerapan Model Guided Discovery Learning Pada Materi Kalor Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Kelas VII SMPN 13 Prafi Manokowari Papua Barat. Pancaran Pendidikan, 5(2), 1-14.
Rohim, F., Susanto, H., & Ellianawati. 2012. Penerapan Model Discovery Terbimbing Pada Pembelajaran Fisika Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Unnes Physics Education Journal, 1(1).
Saidatunnisa, Hamid, A., & Wahyuni, A. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Discovery Tipe Guided Discovery dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI Mipa 2 di Sman 16 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 2(1), 20-29.
Sari, P. I., Gunawan, G., & Harjono, A. (2016). Penggunaan Discovery Learning Berbantuan Laboratorium Virtual pada Penguasaan Konsep Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(4), 176-182.
Suprayanti, I., Ayub, S., & Rahayu, S. 2016. Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Alat Peraga Sederhana untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMPN 5 Jonggat Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(1), 30-35.
Susilo, J.M. 2006. Gaya Belajar Menjadikan Makin Pintar. Yogyakarta: PINUS.
Suyono & Hariyanto. 2016. Belajar dan Pembelajaran Teori dan Konsep Dasar. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.
Wahyuni, R., Hikmawati, H., & Taufik, M. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dengan Metode Eksperimen terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI IPA SMAN 2 Mataram Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(4), 164-169.
Yannuansa, N., & Kusmayadi, T. A. 2015. Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tai Dengan Pendekatan Kontekstual Pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa Kelas VIII SMP Se-kota Kediri. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika. 294-304.
Author Biographies
Suci Febriani, Pendidikan Fisika, Universitas Mataram
Muhammad Taufik, Pendidikan Fisika, Universitas Mataram
Ni Nyoman Sri Putu Verawati, Pendidikan Fisika, Universitas Mataram
License
Authors who publish with Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT) agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International License (CC-BY-SA License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT).
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).