PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MICRO TEACHING UNTUK MELATIH KOMPETENSI PEDAGOGIK CALON GURU

Satutik Rahayu, I Gde Mertha

Abstract


Physics Education Student is a FKIP student who is printed to become a professional Physics teacher candidate. The competencies that must be possessed by professional teachers are pedagogic competence (ability to manage learning). As a prospective teacher who takes microteaching courses must master and have pedagogic competence. Pedagogic competence training can be done by trained eight basic teaching skills. In order for students to master the eight basic skills of teaching it is necessary to develop microteaching teaching materials. This research is a multi-year research with the type of research is development research following 4D model. The purpose of this research is to develop microteaching teaching materials that have been tested the level of feasibility. Data analysis uses expert validation sheets and user responses. The result of the research shows that the teaching material of micro teaching that has been developed is in good category.

Keywords


teaching materials, microteaching, competence, pedagogic

Full Text:

PDF

References


Apriana, D. & Husni, M. 2015. Pengembangan Bahan Ajar dengan Cybernetics Behavior Pada Direct Instruction untuk Pengajaran Mikro di PGSD STKIP Hamzanwadi Selong 2014. Jurnal Education. 10(1), 1-14.

Ambarwati, R., Arifin, S., Sari, D.R. 2014. Pengembangan Modul Pembelajaran Mikro berbasis Intructional Approach. Jurnal LPPM. 2(2), 63-69.

Dick, W. & Carey, L. 1990. The Systematic Design of Instructional. Third Edition. USA: Harper Collins Publisher.

Gunada, I.W., Saidu, H. & Sutrio. 2015. Pengembangan Perangkan Pembelajaran Fisika berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Sikap Ilmiah Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 1(1), 38-46.

Hamalik, O. 2009. Pendidikan Guru. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Helmiati. 2014. Micro Teaching Melatih Keterampilan Dasar Mengajar. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Lorenso, I.K.T.A, Swatra, I.G, Suartama I.K. 2015. Pengembangan Video Pembelajaran Keterampilan Membuka dan Menutup Serta Menjelaskan Pembelajaran Pada Mata Kuliah Micro Teaching. e-Journal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Teknologi Pendidikan. 3(1), 1-12.

Neiveen, N. 1999. Prototiping to Reach Product Quality.” Dalam Design Approaches and Tools in Education and Training. (Yan van Akker, Robert Maribe Branch, Kent Gustafson, Nienke Neiveen, Tjeerd Plomp) Dordrecht: Kluwer Academic Publisher

Niswa, A. 2012. Pengembangan Bahan Ajar Mendengarkan Berbasis Video Interaktif Bermedia Flash Kelas VII D SMP Negeri Kedamen. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia. 1(1), 1-16.

Oktavian, W., Gunawan & Sutrio. 2017. Pengembangan Bahan Ajar Fisika Kontekstual Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 3(1), 1-7.

Ralph, E.G. 2014. The Effectiveness of Microteaching: Five Years’ Findings. International Journal of Humanities Social Sciences and Education (IJHSSE) 1(7), 17-28.

Rohmadi, M. 2012. Menjadi Guru Profesional & Berkarakter untuk membangun Insan Kreatif dan Berbudaya. Surakarta: Yuma Pustaka.

Sanusi, Murtafiah, W. & Krisdiana I. 2016. Pengembangan Bahan Ajar Micro teaching untuk Melatihkan Kompetensi Pedagogik yang mengintegrasikan TIK dan Nilai-Nilai Karakter. Jurnal LPPM 4(1), 34-45.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sujadi, I. & Sugiarto, B. 2010. Pengembangan Bahan Ajar Pengajaran Mikro Matematika Kelas SBI. Jurnal Matematika Kreatif–Inovatif. 1(1), 1-10.

Suranti, N.M.Y., Gunawan, & Sahidu, H. 2016. Pengaruh Model Project Based Learning Berbantuan Media Virtual Terhadap Penguasaan Konsep Peserta didik pada Materi Alat-alat Optik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 2(2), 73-79.

Susantini, A. Kholiq, A, Yonata, B, A, Maulida, A & Faizah, U. 2014. Development Microteaching Handbook for Lecturer, Student, and Learning Laboratory Crew of Science and Mathematic Faculty. International Journal of Education. 6(3), 229-236.

Susilawati. 2014. Pengembangan Bahan Ajar Fisika Bermuatan Lifeskill untuk Siswa SMA. Jurnal Fisika Indonesia. 18(54), 86-89.

Trisnaningsih. 2007. Pengembangan Bahan ajar Untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Mata Kuliah Demografi Teknik. Jurnal Ekonomi & Pendidikan. 4(2), 1-13.

Trianto. 2011. Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.

Yasa, G.A.A.S. 2012. Pengembangan Bahan Ajar Online Mata Kuliah Micro Teaching dengan Model Borg & Gall pada Program S1 Pendidikan Bahasa Inggris STKIP Agama Hindu Singaraja. Jurnal Penelitian Pasca Sarjana Undhiksa. 1(1), 1-16.

Zunaidah, F.N. 2016. Meningkatkan Kompetensi Calon Guru melalui Kegiatan Microteaching berbasis Lesson Study (LS) Mahasiswa Pendidikan Biologi. Jurnal Efektor. (28), 21-24.




DOI: http://dx.doi.org/10.29303/jpft.v3i2.418

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By: