Pengembangan E-Modul Fisika Dasar untuk Mahasiswa Calon Guru SMK Teknik Konstruksi dan Properti

Authors

M. Agphin Ramadhan , Santoso Sri Handoyo , M. Mahameru Alfarisi

DOI:

10.29303/jpft.v6i2.2108

Published:

2020-12-17

Issue:

Vol. 6 No. 2 (2020): Juli-Desember

Keywords:

Teaching Materials, E-Module, Basic Physics

Articles

Downloads

How to Cite

Ramadhan, M. A., Handoyo, S. S., & Alfarisi, M. M. (2020). Pengembangan E-Modul Fisika Dasar untuk Mahasiswa Calon Guru SMK Teknik Konstruksi dan Properti. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 6(2), 238–245. https://doi.org/10.29303/jpft.v6i2.2108

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Abstract

Students of the Building Engineering Education (PTB) study program, as prospective teachers of the Construction and Property Engineering Vocational School (TKP), need to master physics subject matter extensively and deeply. Hopefully, when they become teachers, vocational students can be interested in physics subjects. This study aims to produce an e-module for introductory physics courses for prospective TKP SMK teachers. This study uses the Research and Development (R&D) method and uses the 4D development model, which consists of four main stages: Define, Design, Development, and Disseminate. Feasibility assessment by media experts obtained a percentage of the validity of the e-module by 90% and included in the very feasible category in terms of media. The feasibility assessment by material experts obtained an average percentage of e-module validity data that is 82%, and it falls into the very feasible category in terms of material. The limited trial results showed that the mean score of participants during the pre-test was 64, and there was an increase to 89 after following the post-test. The results of the product user assessment obtained a value of 84.8 in the very feasible category. The results of validation tests and user responses concluded that the e-module for introductory physics courses is very suitable for teaching material for PTB students, prospective TKP vocational teachers.

References

Apriani, R. (2017). Studi tentang Kesiapan Mahasiswa Prodi PTB DPTS FPTK UPI terhadap Kompetensi Profesional dan Sosial sebagai Calon Guru SMK Bidang Keahlian Teknik Bangunan. 2017.

Arini, W., & Juliadi, F. (2018). Analisis Kemampuan Berfikir Kritis Pada Mata Pelajaran Fisika Untuk Pokok Bahasan Vektor Siswa Kelas X SMA NEGERI 4. Fisika, 10(1), 1ââ¬â11. http://journal.uad.ac.id/index.php/BFI/article/download/9485/4577

Arrobbani, A. (2016). Pengaruh Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Kuliah Fisika Teknik Untuk Mahasiswa Teknik Mesin Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin UNESA, 5(02), 250399.

Arsal, M., Danial, M., & Hala, Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran E-Modul Materi Sistem Peredaran Darah Pada Kelas XI MIPA SMAN 6 BARRU. Prosiding Seminar Nasional Biologi VI, 434ââ¬â442.

Asyari, R. A. (2017). Penerapan Film Sebagai Media Pembelajaran pada Mata Kuliah Fisika Dasar. Jurnal E-KOMTEK, 1(1), 76ââ¬â88. http://library1.nida.ac.th/termpaper6/sd/2554/19755.pdf

Chanafi, B., & Mursal, M. (2016). Pembelajaran Fisika Dengan Memanfaatkan Media Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Materi Biooptik. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 4(2), 118ââ¬â123.

Devayanti, H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Pada Mata Kuliah Fisika Modern. http://repository.untad.ac.id/3668/

Hamka, D., & Effendi, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Blended Learning Berbasis Edmodo Pada Mata Kuliah Fisika Dasar di Program Studi Pendidikan IPA. Journal of Natural Science and Integration, 2(1), 19. https://doi.org/10.24014/jnsi.v2i1.7111

Hartini, P. (2011). Pengembangan Model Pembelajaran Fisika Smk Melalui Kegiatan Bengkel Otomotif Untuk. Jurnal PP, 1(No.2), 190ââ¬â199.

Hendri Adi, N., Fernandes, A. L., & Hermansyah, H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Kuliah Fisika Dasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 103ââ¬â114. https://doi.org/10.37329/cetta.v3i1.414

Herayanti, L., Fuaddunnazmi, M., & Habibi, H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Moodle pada Mata Kuliah Fisika Dasar. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 1(3), 205. https://doi.org/10.29303/jpft.v1i3.260

Laili, I. (2019). Efektivitas Pengembangan E-Modul Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Instalasi. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3, 306ââ¬â315. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIPP/article/download/21840/13513

Matsun, & Saputri, D. F. (2020). Pengembangan E-Modul Fisika Berbantuan WhatsApp sebagai Alternatif Pembelajaran di Masa Pandemi Covid 19. ORBITA, 6(November), 213ââ¬â220.

Ningsi, A. P., & Nasih, N. R. (2020). Mendeskripsikan Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Pendidikan Fisika Universitas Jambi pada Materi Pembiasan pada Lensa Cembung dengan Menggunakan E-Modul. 5(1), 35ââ¬â43.

Pathoni, H., Jufrida, Saputri, I., & Sari, W. (2017). Persepsi Mahasiswa terhadap E-Modul Pembelajaran Mata Kuliah Fisika Atom dan Inti. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP_, 1(1), 55ââ¬â62.

Puspitasari, A. D. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Modul Cetak dan Modul Elektronik pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 17ââ¬â25.

Ramdani. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis Edmodo Pada Materi Deret Tak Hingga & Deret Pangkat Mata Kuliah Fisika Matematika I. https://repository.unja.ac.id/id/eprint/14424

Ridlo, A., Jumintono, J., & Achsan, B. N. (2018). the Teacherââ¬â¢S Role in Increasing Employability Skills of the Drawing Building Engineering Vocational High School Students. Journal of Vocational Education Studies, 1(1), 13. https://doi.org/10.12928/joves.v1i1.591

Rivalina, R. (2017). Strategi Pemanfaatan E-Learning dalam Mengatasi Keterbatasan Jumlah Dosen. Jurnal Kwangsan, 5(2), 17. https://doi.org/10.31800/jurnalkwangsan.v5i2.46

Romadon, & Maryam, E. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Lampu Otomatis Terhadap Hasil dan Motivasi Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Fisika Listrik. SILAMPARI JPIF, 1(2), 1ââ¬â13.

Sari, K. (2020). Efektifitas Pelaksanaan Pembelajaran Fisika Dengan Menggunakan Media E-Learning Pada Mata Kuliah Gelombang Dan Optik. https://etd.unsyiah.ac.id/index.php?p=show_detail&id=78153

Setyono, E. Y. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Kartun Fisika Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Fisika Terapan. SOSHUM Jurnal Sosial Dan Humaniora, 4(3), 169ââ¬â178.

Syahputra, A., Suparno, S., Giatman, M., & Maulida, R. (2020). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Model Pembelajaran Problem Based Learning Mata Kuliah Fisika Dasar. Jurnal Media Informatika Budidarma, 4(1), 245. https://doi.org/10.30865/mib.v4i1.1974

U.S, S., Leonard, Suhendri, H., & Rismurdiyati. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran Dan Minat Belajar. Pengaruh Media Pembelajaran Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika Supardi, 2(1), 71ââ¬â81.

Wati, E. K. (2020). Penggunaan Software Optimasi Pencahayaan Sebagai Media Pembelajaran Mata Kuliah Fisika Bangunan. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 4(3). https://doi.org/10.30998/sap.v4i3.6281

Widyawati, W., Saehana, S., & Wahyono, U. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis E-Learning Pada Mata Kuliah Fisika Modern. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 6(1), 32. https://doi.org/10.22487/j25805924.2018.v6.i1.10016

Wijaya, K. (2017). Evaluation of The Learning Program in The Building Construction Materials Course in Vocational Education. In Regionalization and Harmonization in TVET. Taylor & Francis. https://doi.org/10.1201/9781315166568

Yusuf, A. M. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Flash untuk Mata Kuliah Fisika Modern. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika, 11(1), 57ââ¬â71.

Author Biographies

M. Agphin Ramadhan, Universitas Negeri Jakarta

Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan

Santoso Sri Handoyo, Universitas Negeri Jakarta

Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan

M. Mahameru Alfarisi, Universitas Negeri Jakarta

Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan

License

Authors who publish with Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT) agree to the following terms:

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International License (CC-BY-SA License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT).
  3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).