Requirement analysis of development of integrated islamic values laboratory worksheets using flip PDF professional applications in general biology courses
DOI:
10.29303/jpm.v17i1.3216Published:
2022-01-15Issue:
Vol. 17 No. 1 (2022): January 2022Keywords:
needs analysis, laboratory work module, flip PDF professional, integration of Islamic valuesArticles
Downloads
How to Cite
Downloads
Metrics
Abstract
A needs analysis has been carried out for the development of a laboratory worksheet based on Islamic values in general biology courses. Needs analysis was carried out through interviews with general biology lecturers, laboratory work assistants and students. The activity was also followed by a field study. The data analysis technique is qualitative descriptive analysis. The results of the interviews showed that 1. the laboratory work module used was unattractive and impractical so that it made it difficult for students to understand work procedures, 2) the laboratory work module used had not been integrated with Islamic values so that it was not in accordance with the learning plan made by the lecturer. The results of the needs analysis showed that the lecturers and laboratory work assistants strongly agreed to use general biology laboratory work guidelines integrated with Islamic values using the Flip PDF Professional application. Furthermore, 95.5% of students stated the need for the development of laboratory work integrated with Islamic values. 54.5% of students stated that general biology laboratory work is difficult to understand. 72.2% of students agree that the developed guide is in the form of an e-book and 95.5% of students want to develop a practical and interesting general biology laboratory work guide.
References
Ashadi, F. (2016). Pengembangan Sumberdaya Manusia dalam Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(5), 717-729.
Suwartini, S. (2017). Pendidikan karakter dan pembangunan sumber daya manusia keberlanjutan. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 4(1).
Sudarsana, I. K. (2016). Peningkatan Mutu Pendidikan luar sekolah dalam upaya pengembangan sumber daya manusia. Jurnal Penjamin Mutu, 1(1), 1-14.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. Sistem Pendidikan Nasional. 2012. Bandung : Citra Utara.
Pasaribu, V. I. (2021). Analisis Kemampuan Literasi, Berpikir Tingkat Tinggi, Keterampilan Proses Sains dan Sikap Mahasiswa pada PerkuliahanTaksonomiSpermatophyta (Doctoral dissertation, UNIMED).
Setiawan, A. (2014). Pengembangan modul ipa terpadu berbasis sainsteknologi-masyarakat dengan tema pembuatan kompos sebagai sarana berpikir kreatif siswa SMP/MTs. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Retrieved from http://digilib.uin-suka.ac.id/13212/
Nasution. 2010. Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar . Jakarta: Bumi Aksara.
Alexander, A., Rahayu, H. M., & Kurniawan, A. D. (2018). Pengembangan Penuntun Praktikum Fotosintesis Berbasis Audio Visual Menggunakan Program Camtacia Studio di SMAN 1 Hulu Gurung. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 6(2), 75-82.
Ariningsih, I., Nawawi, E., & Hartono, H. (2014). Pengembangan Panduan Praktikum Kimia Berbasis Inkuiri Terstruktur Di Kelas Xii Sman 1 Indralaya Utara. Jurnal Penelitian Pendidikan Kimia: Kajian Hasil Penelitian Pendidikan Kimia, 1(2), 147-155.
Al Idrus, S. W., Purwoko, A. A., Hadisaputra, S., & Junaidi, E. (2020). Pengembangan Modul Praktikum Kimia Lingkungan Berbasis Green Chemistry Pada Mata Kuliah Kimia Lngkungan. Jurnal Pijar Mipa, 15(5), 541-547.
Budiarti, W. & Anak Agung, O. 2014. Pengembangan Petunjuk praktikum Biologi Berbasis Pendekatan Ilmiah untuk Siswa SMA Kelas XI Semester Genap Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Bioedukasi, 6(2):123-130.
Prayitno, T. A. (2017). Pengembangan petunjuk praktikum mikrobiologi program studi pendidikan biologi. Jurnal Biota, 3(1), 31-37.
Nurussarinah dan Nurhayati.2016. Pengembangan Penuntun Praktikum Fisika Dasar Berbasis Guided Inquiry Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Mahasiswa. Prosiding Seminar Nasional Fisika. 5: 63-68.
Hanif, Ibrohim, & Rohman, F. 2016. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Biologi Materi Plantae Berbasis Inkuiri Terbimbing Terintegrasi Nilai Islam untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(11), 2163-2171
Asrizal, A., Festiyed, F., & Sumarmin, R. (2017). Analisis kebutuhan pengembangan bahan ajar ipa terpadu bermuatan literasi era digital untuk pembelajaran siswa SMP kelas VIII. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 1(1), 1-8.
Watin, E., & Kustijono, R. (2017). Efektivitas penggunaan e-book dengan flip PDF professional untuk melatihkan keterampilan proses sains. In Prosiding Seminar Nasional Fisika (SNF) (Vol. 1, pp. 124-129).
Widiastutik, T. (2021). Pengembangan E-Modul Bahasa Indonesia Kelas Xii Dengan Flip Pdf Profesional Sebagai Alternatif Pembelajaraan Di Tengah Pandemi Covid 19. Inovasi-Jurnal Diklat Keagamaan, 15(1), 35-41.
Nurhidayati, A., Putro, S. C., & Widiyaningtyas, T. (2018). Penerapan Model Pbl Berbantuan E-Modul Berbasis Flipbook Dibandingkan Berbantuan Bahan Ajar Cetak Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Pemrograman Siswa SMK. Teknologi dan Kejuruan: Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya, 41(2), 130ââ¬â138.
Seruni, R., Munawaroh, S., Kurniadewi, F., & Nurjayadi, M. (2019). Pengembangan modul elektronik (e-module) biokimia pada materi metabolisme lipid menggunakan Flip PDF Professional. Jurnal Tadris Kimiya, 4(1), 48-56. untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(11), 2163-2171.
Maulana, I. (2020). Pengembangan E-Modul Flipbook Berbantuan Flip Pdf Professional Dengan Pendekatan Situation Based Learning (Sbl) Pada Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (Spldv) Kelas Viii Di Smp Negeri 12 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Ihsani, N., Al Idrus, A., & Jamaludin, J. (2020). Perangkat Pembelajaran Biologi Berbasis Masalah Terintegrasi Nilai-Nilai Islami Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Peserta Didik. Jurnal Pijar Mipa, 15(2), 103-109.
Muchlis, M., Perkasa, M., Irwansyah, M., & Ariyansyah, A. (2020). Pengembangan Modul IPA Berkarakter Terintegrasi Nilai-Nilai Islam untuk Meningkatkan Sikap Spiritual Peserta Didik SMP/MTs. Jurnal Pendidikan MIPA, 10(2), 81-85.
Ilhamdi, M. L., Al Idrus, A., & Santoso, D. (2021). Sikap Belajar Kaitannya dengan Hasil Belajar IPA Siswa Madrasah Tsanawiyah Al Maarif Praya Timur Kabupaten Lombok Tengah. Jurnal Pijar Mipa, 16(1), 129-135.
Insani, G. N., Dewi, D., & Furnamasari, Y. F. (2021). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8153-8160.
Soleh, A. R., & Arifin, Z. (2021). Integrasi Keterampilan Abad 21 dalam Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pada Konsep Community of Inquiry. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 13(2), 473-490.
Yaqin, M. A., Astuti, E. W., Anggraini, C. E. A., & Hidayatullah, A. F. (2020). Integrasi Ayat-Ayat Al-Qurââ¬â¢an dalam Pembelajaran Sains (Biologi) Berdasarkan Pemikiran Ian G. Barbour. Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 6(1), 78-83.
Edison, E., & Fathurrochman, I. (2020). Pendidikan Sebagai Media Integrasi Agama Dan Sains Dalam Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Literasiologi, 3(1).
Sulaiman, M. (2020). INTEGRASI AGAMA ISLAM DAN ILMU SAINS DALAM PEMBELAJARAN. Jurnal Studi Islam: Pancawahana, 15(1), 96-110.
Afbrifani, V. (2020). Kajian Buku Ajar Siswa dalam Pembelajaran Sains dalam Bentuk Perspektif Integrasi Pembelajaran Sains dan Islam MI. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 7(2), 258-269.
Rahmatih, A. N., Maulyda, M. A., & Syazali, M. (2020). Refleksi nilai kearifan lokal (local wisdom) dalam pembelajaran sains sekolah dasar: Literature review. Jurnal Pijar MIPA, 15(2), 151-156.
Author Biographies
Meliyani Meliyani, IAIN Palangka Raya
H. Mukhlis Rohmadi, IAIN Palangka Raya
Ridha Nirmalasari, IAIN Palangka Raya
License
The following terms apply to authors who publish in this journal:
1. Authors retain copyright and grant the journal first publication rights, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International License (CC-BY License) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and first publication in this journal.
2. Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book), acknowledging its initial publication in this journal.
3. Before and during the submission process, authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website), as this can lead to productive exchanges as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).