Students' responses to learning multimedia on the human digestive system during Covid-19 Pandemic

Authors

I Wayan Merta , Kusmiyati Kusmiyati , Johanes Purwadi

DOI:

10.29303/jpm.v17i3.3423

Published:

2022-05-26

Issue:

Vol. 17 No. 3 (2022): May 2022

Keywords:

Students’ Responses, Multimedia, Human Digestive System, Ccovid-19 Pandemic

Articles

Downloads

How to Cite

Merta, I. W. ., Kusmiyati, K., & Purwadi, J. (2022). Students’ responses to learning multimedia on the human digestive system during Covid-19 Pandemic. Jurnal Pijar Mipa, 17(3), 325–330. https://doi.org/10.29303/jpm.v17i3.3423

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Abstract

This study aimed to determine students' satisfaction with learning multimedia on the human digestive system topic at a public high school (SMA Negeri 1 Praya Tengah). This study applied a quantitative approach with a survey method. The population in this study were students of class XI MIPA SMA Negeri 1 Praya Tengah. Meanwhile, the sample was determined by purposive sampling with the category of students using multimedia learning media on human digestive material. Therefore, the sample was 35 students from class XI MIPA 3. The data on students' satisfaction was conducted using a Likert-scale questionnaire instrument. The data analysis technique used was calculating the percentage of the data and then interpreting the data percentage score. The results of data analysis showed that the level of students' satisfaction was 94.14%, with the interpretation in the category of very satisfying. It can be concluded that students are very satisfied with multimedia learning media on the human digestive system material at SMA Negeri 1 Praya Tengah.

References

Aji, R. H. S. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. Jurnal Sosial & Budaya Syar’i, 7 (5), 395-402.

Fatwa, A. (2020). Pemanfaatan Teknologi Pendidikan di Era New Normal. Indonesian Journal of Instructional Technology, 1 (2), 20-30.

Susilawati, S., Jamaluddin, J., & Bachtiar, I. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM) Berbantuan Multimedia terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 2 Mataram ditinjau dari Kemampuan Akademik. Jurnal Pijar Mipa, 12(2), 64-70.

Dari, S. W., Muhlis, M., & Kusmiyati, K. (2021). Analisis Penggunaan Media Internet pada Mahasiswa Pendidikan Biologi Universitas Mataram dalam Pembelajaran Daring Ditengah Pandemi Covid-19. Jurnal Pijar Mipa, 16(3), 381-386.

Kurniawati, I. D. & Nita, S. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa. Journal of Computer and Information Technology, 1 (2), 68-75.

Ramdan, M., Hamidah, I. & Purnawan. (2015). Penerapan Pola Pembelajaran Berbasis Multimedia terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa SMK pada Materi Katup Pneumatik. Journal of Mechanical Engineering Education, 2 (1), 83-90.

Effendi, Z., & Murinto, M. (2014). Aplikasi Multimedia Sebagai Media Informasi Pada Pengenalan Monumen Yogya Kembali Yogyakarta. Jurnal Sarjana Teknik Informatika, 2(1), 1039-1050.

Surjono, H. D. (2017) Multimedia Pembelajaran Interaktif Konsep dan Pengembangan. Yogyakarta: UNY Press.

Husein, S., Herayanti, L., & Gunawan, G. (2017). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif terhadap Penguasaan Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(3), 221-225.

Fadila., Woro, I. R., & M, H. K. S. (2020). Penerapan Metode Naïve Bayes dan Skala Likert pada Aplikasi Prediksi Kelulusan Mahasiswa. Bandung: Kreatif Industri Nusantara.

Fitriyani, Y., Fauzi, I., dan Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6 (2): 165-175.

Setyoningrum, N. R. (2020). Analisis Tingkat Kepuasan Pengguna Sistem Informasi Kerja Praktek dan Skripsi (SKKP) Menggunakan Metode End User Camputing Satisfaction (EUCS). Journal of Applied Informatics and Computing (JAIC), 4(1), 17-21.

Wardani, F. T., Ibrahim, M. Y., & Zakso, A. (2013). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa pada Mata Pelajaran Sosiologi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(6), 1-12.

Miftah, M. (2015). Media Pembelajaran: Dari Konsepsi ke Utilisasi dan Permasalahannya. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 3(2), 135-145.

Ristina, Herdini & Rery. R. U. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Lectora Inspire12 pada Pokok Bahasan Kimia Unsur Kelas XII IPA SMA/ MA. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 4(2), 1-15.

Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi dan pendidikan, 8(1), 19-35.

Triyani, T., Nulhakim, L., & Berlian, L. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Sparkol Videoscribe Tema Pertumbuhan si Hijau yang Berorientasi pada Literasi Sains Siswa SMP Kelas VII. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 269-277.

Monica, M. (2010). Pengaruh Warna, Tipografi, dan Layout pada Desain Situs. Humaniora, 1(2), 459-468.

Sachriani & Yulianti, Y. (2020, October). Analisis Pengetahuan Dan Respon Siswa Terhadap Media Pembelajaran CD Interaktif Tentang Pengolahan Kue Kontinental Pada Siswa Di SMKN 57 Jakarta. Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar, 7-20.

Mahmudah, R. E., & Yudha, A. A. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Dasar Kompetensi Kejuruan Menggunakan Adobe Flash CS4 untuk SMK Negeri 1 Blitar. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 2(1), 381-390.

Kuswanto, J., & Walusfa, Y. (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran pada Mata Pelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi Kelas VIII. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 6(2), 1-7.

Rahmat, S. T. (2015). Pemanfaatan Multimedia Interaktif Berbasis Komputer Dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 7(2), 196-208.

Anam, K. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAI di SMP Bani Muqiman Bangkalan. Tadarus: Jurnal Pendidikan, 4 (2), 1-17.

Triyanti, M. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif pada Materi Sistem Saraf untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMA Kelas XI. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 9-14.

Rusmiyati, I., Nurkamto, J., & Haryanto, S. (2014). Penggunaan Multimedia dalam Pembelajaran Bahasa Sastra Indonesia di SMP Negeri 2 Bawen Kabupaten Semarang. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2), 171-184.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran Hadist Syari Ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171-210.

Dhaniawaty, R. P., Suci, A. L., & Hardiyana, B. (2021). Aplikasi Pembelajaran Multimedia Interaktif Mata Pelajaran IPA Mengani Sistem Pencernaan Manusia untuk Siswa SMP Kelas VII. Jurnal Teknologi dan Informasi, 11(2), 183-194.

Septiana, N. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran berbasis Multimedia Interaktif pada Pemahaman Konsep Siswa. PANCAWAHAN: Jurnal Studi Islam. 13(1), 84-90.

Hotimah, H., & Muhtadi, A. (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif IPA untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa pada Materi Mikroorganisme SMP. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(2), 201-213.

Namiroh, S., Sumantri, M. S., & Situmorang, R. (2018). Peran Multimedia dalam Pembelajaran. Prosiding Seminar dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar, 352-357.

Susilawati, S., Jamaluddin, J., & Bachtiar, I. (2017). Pengaruh model pembelajaran berbasis masalah (PBM) berbantuan multimedia terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik kelas vii smp negeri 2 mataram ditinjau dari kemampuan akademik. Jurnal Pijar Mipa, 12(2), 64-70.

Husnadi, S. I., Ilhamdi, M. L., & Khair, B. N. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Macromedia Flash Professional 8 Pada Tema Daerah Tempat Tinggalku (Kearifan Lokal Lombok) untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pijar Mipa, 16(2), 191-197.

Author Biographies

I Wayan Merta, Biology Education Department, FKIP University of Mataram

Kusmiyati Kusmiyati, Biology Education Department, FKIP University of Mataram

Johanes Purwadi, Universitas Mataram

License

Copyright (c) 2022 I Wayan Merta, Kusmiyati Kusmiyati, Johanes Purwadi

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The following terms apply to authors who publish in this journal:
1. Authors retain copyright and grant the journal first publication rights, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International License (CC-BY License) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and first publication in this journal.

2. Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book), acknowledging its initial publication in this journal.
3. Before and during the submission process, authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website), as this can lead to productive exchanges as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).