PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN ADVANCE ORGANIZER BERBANTUAN PETA KONSEP TERHADAP HASIL BELAJAR FISIKA SISWA SMA NEGERI 1 LINGSAR

Raeha Nopiani, Ahmad Harjono, Hikmawati Hikmawati

Abstract


This study aims to determine the effect of advanced organizer learning model using concept mapping on student’s physics learning achievement SMA Negeri 1 Lingsar. This research type is quasi experiment with pretest-posttest control group design. The population of this study is all students of class XI IPA SMA Negeri 1 Lingsar with sampling technique using purposive sampling. The classes that sampled are class XI IPA 2 as experiment class and class XI IPA 1 as control class. The results of study are learning outcome in the cognitive aspect while affective and psychomotor aspect as supporting data. The instrument was used to measure the learning outcome of the cognitive aspect is an objective test. The result of prerequisite analysis test shows that posttest data are normal and homogeneous distributed so that statistic test used is parametric statistic t-test poled varian with t test criteria of two parties, and obtained = 2.19 and  = 1.99 at 5% significant level. Therefore   then  is rejected and  is accepted, it can be concluded that there is the effect of advanced organizer learning model using concept mapping on student’s physics learning achievement SMA Negeri 1 Lingsar.

Keywords


Advance organizer, concept map, learning outcomes.

Full Text:

PDF

References


Aziz, A., Rokhmat, J., & Kosim. 2015. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X SMAN 1 Gunungsari Kabupaten Lombok Barat Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 1(3), 200-204.

Aziz, Z. dan Jair, N. 2009. Penggunaan Peta Konsep Untuk Meningkatkan Pencapaian Mata Pelajaran Sejarah Bagi Pelajar Tingkatan Dua, Jurnal Pendidikan Malaysia. 34(1), 3-15.

Dahar, R. W. 2011. Teori - Teori Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Erlangga.

Fadila, I., Siswandiri, & Ivada, E. 2015. Penerapan Advance Organizer Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Akuntasi. Jurnal “Tata Arta”. 1(2), 237-248.

Harjono, A. 2011. Perbedaan Strategi Pembelajaran dan Pemberian Advance Organizer Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X. Jurnal Pijar Matematika Ilmu Pengetahuan Alam. 7(1), 13-17.

Joyce, B., Weil, M., & Calhaun, E. 2016. Models of Teaching. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Nurhayati, S., & Subroto. 2012. Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Kimia Dasar II Dengan Menggunakan Peta Konsep Berorientasi Chemoentrepreneurship (CEP). Jurnal Penelitian Pendidikan. 29(1), 34-42.

Nurqomariah, Gunawan, & Sutrio. 2015. Pengaruh Model Problem Based Learning Dengan Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar IPA Fisika Siswa Kelas VII SMP Negeri 19 Mataram Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 1(3), 173-178.

Oloyede, O. I. 2011. A Meta - Analysis Of Effects Of The Advance Organizers On Acknowledgment And Retention Of Senior Secondary School (SSS) Chemistry. Jurnal Education. 3(2), 129-135.

Pahriah. 2016. Teori Belajar Dan Aplikasinya Dalam Pembelajaran. Selong: CV. Garuda Ilmu.

Rahayu, S., Widodo, A.T., & Supartono. 2010. Pengembangan Model Pembelajaran Advance Organizer Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia. 4(1), 497-505.

Sinulangga & Munte, D. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Advance Organizer Berbasis Mind Map Terhadap Hasil belajar Fisika Siswa Pada Materi Pokok Besaran Dan Satuan Di Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Fisika. 1(2), 1-6.

Susanti, F., Ayub, S., & Taufik, M. 2016. Perbedaan Hasil Belajar Fisika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Berbantuan Kartu Soal dengan Model Pembelajaran Direct Instruction Di SMAN 7 Mataram. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 2(4), 147-153.

Yogihati, C. I. 2010. Peningkatan Kualitas Pembelajaran Fisika Umum Melalui Pembelajaran Bermakna dengan Menggunakan Peta Konsep. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. 6, 104-107.

Widodo & Widayanti, L. 2013. Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa dengan Metode Problem Based Learning pada Siswa Kelas VIIa MTS Negeri Donomulyo Kulon Progo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Fisika Indonesia. 17(49), 32-35.




DOI: http://dx.doi.org/10.29303/jpft.v3i2.364

Refbacks

  • There are currently no refbacks.