Analisis Tingkat Kemandirian Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fisika Kelas XII MAN 1 Batang Hari

Authors

Rizki Intan Sari

DOI:

10.29303/jpft.v5i2.1436

Published:

2019-12-05

Issue:

Vol. 5 No. 2 (2019): Juli-Desember

Keywords:

Education, Attitude, Independence, Physics

Articles

Downloads

How to Cite

Sari, R. I. (2019). Analisis Tingkat Kemandirian Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fisika Kelas XII MAN 1 Batang Hari. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 5(2), 296–304. https://doi.org/10.29303/jpft.v5i2.1436

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Abstract

This study aims to analyze the attitude of learning independence against learning physics for students of class XII MIA MAN 1 Batang Hari. This research uses quantitative research methods with descriptive statistical analysis techniques. The research sample uses a sampling technique that is total sampling. Total sampling is a sampling technique where the number of samples is equal to the population. The technique of collecting data is by submitting an instrument consisting of a questionnaire to a predetermined research sample. The results of this study indicate that the assessment of student independence is in the good category but some are not good.

References

Aini, P. N., & Taman, A. 2012. Pengaruh Kemandirian Belajar dan Lingkungan Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Sewon Bantul Tahun Ajaran 2010/2011. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(1).

Ali, M. & Asrori, M. 2008. Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Bumi Aksara: Jakarta.

Astalini, A., Kurniawan, D. A., Perdana, R., & Pathoni, H. 2019. Identifikasi Sikap Peserta Didik terhadap Mata Pelajaran Fisika di Sekolah Menengah Atas Negeri 5 Kota Jambi. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 8(1), 34-43.

Babari. 2002. Relasi dengan Sesama. Elex Media Komputindo: Jakarta.

Burhan, B. 2013. Strata Perilaku Belajar Statistik Inferensial Mahasiswa Stain Sultan Qaimuddin Kendari. Al-Ta'dib, 6(2), 116-128.

Daeli, W. 2018. Pengaruh Fasilitas, Motivasi dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI IPA di SMA Negeri 1 Depok Tahun Ajaran 2017/2018. Skripsi. Yogyakarta.

Hidayat, W., Taufik, M., & Gunawan. 2019. Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Training Berbantuan Multimedia Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 5(1), 1-6.

Holstein, H. 2000. Murid Belajar Mandiri: Situasi Belajar Mandiri dalam Pelajaran Sekolah, Remaja Karya: Bandung.

Inah, E. N. 2015. Peran Komunikasi dalam Interaksi Guru dan Siswa. Al-Ta'dib, 8(2), 150-167.

Iriantara, Y. 2014. Komunikasi Pembelajaran (Intraksi Komunkatif Dan Edukatif di Dalam Kelas), PT. Remaja Rosdakarya: Bandung.

Jerrold, K. E. 1994. Proses Perancangan Pengajaran, ITB: Bandung.

Kurniawan, D. A., & Astalini, A. 2019. Evaluasi Sikap Siswa Smp Terhadap Ipa Di Kabupaten Muaro Jambi. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 19(1), 124-139.

Lestari, I. 2015. Pengembangan Layanan Informasi Teknik Symbolic Model Dalam Membantu Mengembangkan Kemandirian Belajaranak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 1(1).

Nahdliyati, R., Parmin, P., & Taufiq, M. 2016. Efektivitas Pendekatan Saintifik Dengan Model Project Based Learning Tema Ekosistem Untuk Menumbuhkan Kemandirian Belajar Siswa Smp. Unnes Science Education Journal, 5(2).

Permana, D. S., Rachmat, N., & Ismail, Y. 2014. Potret Sikap Toleransi Beragama Siswa. Jurnal Studi Al-Qur'an, 10(2), 168-177.

Rijal, S., & Bachtiar, S. 2015. Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 15-20.

Rusman. 2014. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Rajawali Pres: Jakarta.

Sarah. 2019. Peningkatan Kerja Sinergis Melalui Pembelajaran Fisika Berbasis Potensi Lokal. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 5(1), 7-15.

Siswanto. 2016. Keterampilan Proses Sains Dan Kemandirian Belajar Siswa, Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Fisika, 2(2), 10-28.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Alfabeta: Bandung.

Supriyanto, A., & Wahyudi, A. 2017. Skala karakter toleransi: konsep dan operasional aspek kedamaian, menghargai perbedaan dan kesadaran individu. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 7(2), 61-70.

Taupik, Nuriah, T., & Umasih. 2017. Pengaruh Metode Pembelajaran dan Kemandirian Belajar terhadap Sikap Siswa pada Pembelajaran Sejarah SMA Negeri 3 Karawang, Jurnal Pendidikan Sejarah, 7(2), 50-68.

Author Biography

Rizki Intan Sari, Pendidikan Fisika, Universitas Jambi

License

Authors who publish with Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT) agree to the following terms:

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International License (CC-BY-SA License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT).
  3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Similar Articles

<< < 25 26 27 28 29 30 

You may also start an advanced similarity search for this article.