Analisis Muatan Nature of Science (NOS) pada Materi Termokimia dalam Buku Teks Kimia SMA Kelas XI Di Kota Bengkulu
DOI:
10.29303/cep.v6i2.5639Published:
2023-11-30Issue:
Vol. 6 No. 2 (2023): Edisi NovemberKeywords:
Nature of Science, Buku Teks Kimia, TermokimiaArticles
Downloads
How to Cite
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penyajian dan profil dari muatan Nature of Science pada materi termokimia dalam buku teks kimia SMA kelas XI di Kota Bengkulu. Metode analisis yang digunakan adalah analisis konten dan analisis kuantitatif. Objek data yang digunakan berdasarkan hasil survei adalah tiga jenis buku teks kimia SMA kelas XI yang digunakan di Kota Bengkulu. Hasil analisis menunjukkan penyajian aspek muatan NOS pada materi termokimia dalam buku teks kimia SMA kelas XI yang digunakan di Kota Bengkulu dominan disampaikan secara implisit. Pada aspek empiris, berbasis model dan inferensial termasuk dalam kategori cukup baik dan pada aspek sosial dan dimensi sosial termasuk dalam kategori sangat buruk. Sedangkan pada aspek tentatif, produk teknologi dan instrumentasi tidak muncul pada ketiga buku teks kimia SMA kelas XI yang digunakan di Kota Bengkulu tersebut. Profil aspek dari muatan Nature of Science pada materi termokimia dalam buku teks kimia SMA kelas XI yang digunakan di Kota Bengkulu yaitu dengan persentase kemunculan 15,7% aspek empiris, 69,2% aspek berbasis model, 14,5% aspek inferensial dan 0,6% aspek sosial dan dimensi sosial.
References
Fitriyah, M., DP, N. M., & Yulianto, A. (2017). Content Analysis Of Value Of Character: A Case Study Of Physics Textbook In Rembang Regency. Unnes Science Education Journal, 6(3). https://doi.org/10.15294/usej.v6i3.20384
Holbrook, J, dan Rannikmae, M. (2009). The Meaning of Science Literacy. International Journal of Environmental & Science Education. Vol. 4, No. 3: 275-288
Jannah, N. M., Suyana, I., & Novia, H. (2019). Analisis hakikat sains (nature of science) dalam buku teks fisika SMA kelas X di Kota Bandung. In Seminar nasional fisika (Vol. 1, No. 1, pp. 160-166).
McComas, W. F. (2017). Understanding How Science Works: The. School Science Review, 98(365), 71–76.
Munirah, M. (2015). Sistem Pendidikan di Indonesia: antara keinginan dan realita. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(2), 233-245.
Niaz, M., & Maza, A. (2011). Nature of science in general chemistry textbooks. In Nature of science in general chemistry textbooks (pp. 1-37). Springer, Dordrecht.
OECD. (2003). The PISA Assessment Framework.
Rahayu, S. (2014). Menuju Masyarakat Berliterasi Sains: Harapan dan Tantangan Kurikulum 2013. In Seminar Nasional Kimia dan Pembelajarannya (pp. 27- 40).
Savitri, M., & Maryati, A. M. (2015). Rekonstruksi Bahan Ajar Bermuatan View of Nature of Science untuk Pembelajaran IPA di SMP (Sebuah Kajian Teoritis). Prosiding Simposium Nasional Inovasi dan Pembelajaran Sains 2015, 405-408.
Shofia, N., Putra, N. M. D., & Wahyuni, S. (2019). Analisis konten buku teks Fisika SMA/MA kurikulum 2013 pada pokok bahasan Alat Optik. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 8(2), 178-191. https://doi.org/10.15294/upej.v8i2.33330
Sitepu. (2012). Penulisan Buku Teks Pelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sutrisna, N. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik SMA di Kota Sungai Penuh. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(12), 2683-2694.
Tarigan, H. G. (2009). Telaah Buku Teks Bahasa Indonesia. Bandung: Angkasa.
Vesterinen, V. (2012). Nature of Science for Chemistry Education.
Vesterinen, V. M., Aksela, M., & Lavonen, J. (2013). Quantitative Analysis of Representations of Nature of Science in Nordic Upper Secondary School Textbooks Using Framework of Analysis Based on Philosophy of Chemistry. Science & Education, 22(7), 1839-1855. DOI 10.1007/s11191-011-940
Author Biographies
Fitria Aryani, Universitas Bengkulu
Febrian Solikhin, Universitas Bengkulu
Dewi Handayani, Universitas Bengkulu
License
Copyright (c) 2023 Fitria Aryani, Febrian Solikhin, Dewi Handayani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Chemistry Education Practice agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International License (CC-BY-SA License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Chemistry Education Practice.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).