Pengaruh Model PBL Berbantuan Media Virtual Tehadap Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika

Andriyani Hastuti, Hairunnisyah Sahidu, Gunawan Gunawan

Abstract

This study aims to determine the effect model of Problem Based Learning (PBL) aided virtual media to the mastery of the concepts of physics students SMK 1 Lingsar Academic Year 2015/2016. This study is a quasi-experimental design with Nonequivalent Control Group Design. The study population all students of class X SMK 1 Lingsar and research sample class X-1 and X MM MM-3 were selected by purposive sampling. Data analysis using polled variance t test. The results showed that the model PBL-aided virtual media influence on students' mastery of concepts of physics. Judging from the average value, penguasaam concepts of physics experimental class is higher than the control class. N-gain first test showed that an increase in the value of the mastery of the concept of the experimental class to the theory and calculation.  N-gain second Test results show that the experimental group was higher than the control class in each sub material unless the material collision

Keywords

model of problem-based learning, virtual media, mastery of concepts, and problem solving

Full Text:

PDF

References

Gunawan. 2015. Model Pembelajaran Sains Berbasis ICT. Mataram: FKIP UNRAM.

Trianto. 2014. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group.

Wena, M. 2014. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Konteksual. Prenadamedia Grup: Jakarta.

Osman, K. & Kaur, S.J. 2014. Evaluating Biology Achievement Scores in an ICT Integrated PBL Environment. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. Vol X. No. 3, hlm. 593-608.

Utomo, T., Wahyuni, D., & Hariyadi, S. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based-Learning) Terhadap Pemahaman Konsep dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa (Siswa Kelas VIII Semester Gasal SMPN 1 Sumbermalang Kabupaten Situbondo Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Edukasi UNEJ, Vol. 1. No. 1, hlm. 5-9.

Yoesoef, A. 2015. Penerapan Model Problem Based-Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Menanya dan Penguasaan Konsep Fisika Kelas X MA 1 SMA Negeri 2 Kediri. Jurnal Pinus, Vol. 1. No.2, hlm. 96-102.

Sunismi & Mulin, N. 2012. Pengembangan Bahan Pembelajaran Geometri dan Pengukuran Model Penemuan Terbimbing Berbantuan Komputer untuk Memperkuat Konsepsi Siswa. Cakrawala Pendidikan Jurnal Ilmiah, Vol. 31 No.2, hlm. 200-216.

Sugiarti. 2015. Pembelajaran Fisika Berbantuan Simulasi PhET dalam Membangun Konsep Siswa. Wahana Didaktika Jurnal Ilmu Kependidikan. Palembang, Vol. 13 No. 1, hlm. 126-135.

Saraswaty, S.,Masykuri, M.,& Utami, B. 2104. Pembelajaran Kooperatif Model Numbered Heads Together (NHT) Berbantuan Media Laboratorium Riil dan Virtual Dilengkapi Lembar Kerja Siswa (LKS) pada Materi Termokimia Kelas XI SMAN 1 Karanganyar Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), Vol.III, No.1.

Retnowati, L., Maharta, N., & Nyeneng, I. 2013. Perbandingan Hasil Belajar dan Penguasaan Konsep Fisika Siswa Antara Penggunaan Simulasi dan Eksperimen. Jurnal FKIP Unila, Vol. I, No. 3.

Herga, N.R. 2016. Virtual Laboratory in the Role of Dynamic Visualitation for Better Understanding of Chemistry in Primary School. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, Vol XII. No.3, hlm. 593-608.

Hamdani, D., Kurniati E., & Sakti I. 2012. Pengaruh Model Pembelajara Generatif dengan Menggunakan Alat Peraga Terhadap Pemahaman Konsep Cahaya Kelas VIII di SMP Negeri 7 Kota Bengkulu. Jurnal Exacta Vol X. No 1.

Dahar, R. 2011. Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.

Silaban, B. 2014. Hubungan Antara Penguasaan Konsep Fisika dan Kreativitas dengan Kemampuan Memecahkan Masalah pada Materi Pokok Listrik Statis. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, Vol 20 No 1, hlm. 65-75.

Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Arikunto, S. 2013. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Dwi, I.M., Arif, H., & Sentot. 2013. Pengaruh Strategi Problem Based Learning Berbasis ICT Terhadap Pemahaman Konsep Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, Vol. IX, hlm. 8-17.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.