Perbedaan Hasil Belajar Fisika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Berbantuan Kartu Soal dengan Model Pembelajaran Direct Instruction Di SMAN 7 Mataram Tahun Ajaran 2015/2016

Febri Susanti, Syahrial Ayub, Muhammad Taufik

Abstract

This research is aimed to know the difference between physics learning result through numbered heads together type cooperative learning model helped by question card and physics learning result through direct instruction learning model at SMAN 7 Mataram on academic year of 2015/2016. This research was an experimental study with pretest posttest control group design. The population in this research was all the students of XI IPA SMAN 7 Mataram. Based on sampling process using cluster random sampling tehnique, XI IPA 7 was choosen as the experiment A class and XI IPA 6 was choosen as the experiment B class. The result of the test analized using t-test polled varians showed that tcount was 5,98 and ttable was 1,99 in the significant level of 5 % with the degree of freedom (df) of 61. Since tcount > ttable, Ho was rejected and Ha was accepted. It can be concluded that there were a difference between physics learning result through numbered heads together type cooperative learning model helped by question card and physics learning result through direct instruction learning model at SMAN 7 Mataram on academic year of 2015/2016

Keywords

numbered heads together type cooperative learning model, physics learning result

Full Text:

PDF

References

Wijaya, A. 2010. Keaktifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Belajar Siswa. Jurnal. Volume 10. Nomor 2. Semarang : JPTM UNS.

Trianto. 2011. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Kontrutivistik. Jakarta : Prestasi Pustaka.

Said, A. dan Budimanjaya, A. 2015. 95 Strategi Mengajar Multiple Intelligences. Jakarta : Pranamedia Group.

Berliana. 2008. Pembelajaran Tematik Siswa Kelas 3 SDN 1 Surodakan Trenggalek Melalui Strategi Belajar Kelompok Dengan Media Kartu Soal Tahun Pelajaran 2007-2008. Skripsi. Jember : IKIP PGRI.

Suprijono, A. 2013. Cooperative Learning. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Trianto. 2011. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Kontrutivistik.

Sahidu. 2014. Pengembangan Program Pembelajaran Fisika (P3F). Mataram : FKIP PRESS.

Setyosari, P. 2013. Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta : Kencana.

Wijayati, N. 2008. Penggunaan Model Pembelajaran Numbered Heads Together Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia. Jurnal. Volume 2. Nomor 2. Semarang : Universitas Negri Semarang.

Widodo, S. 2011. Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Pada Pokok Bahasan Besaran Dan Pengukuran. Jurnal. Volume 7. Semarang : Universitas Negri Semarang.

Hutahaean, J dan Ratna, S.D. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Dengan Menggunakan Media Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI Semester 2 Pada Materi Pokok Fluida Statis Di SMAN 10 Medan TP 2013/2014. Jurnal. Volume 2. Nomor 4. Medan : Universitas Negri Medan.

Hakim, A. dan Rambe, D. 2012. Perbedaan Hasil Belajar Fisika Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT Dan Model Konvensional Pada Materi Besaran Dan Satuan. Jurnal. Volume 1. Nomor 2. Medan : Universitas Negri Medan.

Dharmawati, A. 2013. Penerapan Pembelajaran Numbered Heads Together Berbantuan Question And Answer Card Pada Materi Hidrokarbon. Jurnal. Volume 7. Nomor 7. Semarang : Universiteas Negri Semarang.

Prasetyaningrum, D. 2013. Studi Komparasi Metode Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Disertai Media Kartu Soal Dan Roda Impian Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Pokok Hidrokarbon Kelas X Sman 7 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal. Volume 2. Nomor 3. Surakarta : Universitas Sebelas Maret.

Rositawati, H. 2015. Penggunaan Model Pembelajaran TAI ( Team Assisted Individualization) Dilengkapi Dengan Media Kartu Soal Untuk Meningkatkan Interaksi Sosial Dan Prestasi Belajar Pada Materi Hukum Dasar Dan Konsep Mol Kels X SMAN Kebakkramat Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal. Volume 4. Nomor 4. Surakarta : Universitas Sebelas Maret.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.