Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Strategi Konflik Kognitif Terhadap Penguasaan Konsep Dan Kemampuan Berpikir Kritis Fisika Siswa Kelas XI SMKN 1 Lingsar Tahun Pelajaran 2015/2016

Nurul Fatimah, Gunawan Gunawan, Wahyudi Wahyudi

Abstract

This study aimed to determine the effect of the problem based learning with cognitive conflict strategy towards mastery of concepts and critical thinking skills physics class XIth at SMKN 1 Lingsar academic year 2015/2016. Mastery of concepts measured on the cognitive domain of C1 through C6 (knowledge, comprehension, application, analysis, evaluation and creation) and critical thinking skills measured by indicators of critical thinking. Type of research is a quasi-experimental research design pretest-posttest control group design. Sampling using random cluster sampling. Classroom study is a class XI TI  as an experimental class with 36 people and the number of students in class XI TI 2 as the control class with the number of students 36 people. The data will be analyzed using one way MANOVA.. The results showed that the model of problem-based learning with cognitive conflict strategiy affect the mastery of concepts and critical thinking skills physics class X SMKN 1 Lingsar.

Keywords

problem-based learning model; cognitive conflict strategies; mastery of concepts; critical thinking

Full Text:

PDF

References

Amir, M. T. 2009. Inovasi Pendidikan Melalu Problem Based Learning. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Hanafiah dan Suhana, C. 2009. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung : Refika Aditama.

Trianto. 2011. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana Predana Media Group.

Iskandar, S. M. 2015. Pendekatan Pembelajaran Sains Berbasis Konstruktivis. Malang: Media Nusantara Kreatif.

Nur, M. 2005. Pembelaaran Kooperatif. Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Pendidikan Dasar dan Menengah Lembaga Penjamin Mutu Jawa Timur.

Putra, S. R. 2013. Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Jakarta: IKAPI

Wardoyo,S. M. 2013. Pembelajaran Berbasis Konstrukstivisme. Jakarta: Penerbit Alfabeta.

Arends, R. I. 2004. Learning to Teach Sixth Edition. Newyork: McGraw Hill Companies Inc.

Ormword, J. E. 2009. Psikologi Pendidikan: Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Hill, W. F. 2011. Theories Of Learning. Bandung: Penerbit Nusa Media.

Arends, R.I. 2008. Lerning To Teach: Belajar untuk Mengajar Edisi Ketujuh/Jilid I. Diterjemahkan oleh Helly Prajitno Soetjipto dan Sri Mulyantini Soetjipto. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Zubaidah. 2010. Penguasaan Konsep oleh Siswa Melalui Metode Problem Solving pada Konsep Sistem Respirasi (Eksperimen di Mts Negeri Cipondoh Tangerang). Skripsi dipublikasikan. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Silaban, Bajongga. 2014. Hubungan Antara Penguasaan Konsep Fisika dan Kreativitas dengan Kemampuan Memecahkan Masalah pada Materi Pokok Listrik Statis. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan. Vol 20 (1), 65-75.

Anderson, L. W., dan Krathwohl, D.R. 2010. Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen: Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom. Diterjemahkan oleh Agung Prihantoro. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Fisher, A. 2008. Bepikir Kritis: Sebuah Pengantar. Jakarta: Erlangga.

Surya, H. 2013. Cara Belajar Orang Genius: Study Hard Belumlah Cukup Tanpa Didukung Study Smart. Jakarta: PT Gramedia.

Ennis, R.H. 1996. Critical Thinking. USA: Prentice-Hall, Inc.

Santrock, W.J. 2003. Adolescence. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.