Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik

Authors

Najwa Najwa , Gunawan Gunawan , Hairunnisyah Sahidu , Ahmad Harjono

DOI:

10.29303/jpft.v8iSpecialIssue.3420

Published:

2022-05-31

Issue:

Vol. 8 No. SpecialIssue (2022)

Keywords:

Learning Tools, Guided Inquiry, Thermodynamics

Articles

Downloads

How to Cite

Najwa, N., Gunawan, G., Sahidu, H., & Harjono, A. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik . Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 8(SpecialIssue), 31–37. https://doi.org/10.29303/jpft.v8iSpecialIssue.3420

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Abstract

This development research aims to produce products in the form of learning tools with the guided inquiry model to improve students' cognitive learning outcomes of physics. This type of research is included in Research and Development (R&D) with a PPE model consisting of Planning, Production, and Evaluation. The learning device products developed are syllabus, Learning Implementation Plan, Student Worksheets, and Test Instruments. Data collection techniques used validation sheets. The data on the validity of the learning device was obtained from filling out the validation sheet by the validators and analyzed using a Likert scale. The results of the study based on the assessment of the validators showed that the average value of the overall validity of the learning tools developed was 3.05 to 3.70 with good and very good category. Based on the interpretation of the data, it can be concluded that the guided inquiry model is valid for use in learning.

References

Ahriana, A., Yani, A., dan Maruf, M. (2016). Studi Analisis Hubungan Antara Self Efficacy dengan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI MIA SMA Negeri 1 Takalar. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(2), 223-238.

Basar, A. M. (2021). Problematika Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19: (Studi Kasus di SMPIT Nurul Fajri–Cikarang Barat–Bekasi). Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 208-218.

Fatwa, M. W., Harjono, A., dan Jamaluddin, J. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Dan Penguasaan Konsep Sains Ditinjau Dari Pengetahuan Awal Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 4(1), 121-130.

Hakim, M. L., Prabowo, P., dan Yuanita, Y. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Model Inkuiri Terbimbing Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kalor di SMA. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 5(1), 764-768.

Kusdiastuti, M., Harjono, A., Gunawan, G., Nisyah, M. (2019). Respon Guru dan Peserta Didik Terhadap Pembelajaran Fisika dengan Model Inkuiri Terbimbing Dipadu advance Organizer. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi , 5 (1), 150-155.

Nurdyansyah, N., dan Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. Sidoarjo: Nizamial Learning Center.

Rajabi, M., Ekohariadi, E., dan Buditjahjanto, I. A. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Instalasi Sistem Operasi dengan Model Pembelajaran Berbasis Peoyek. Pendidikan Vokasi: Teori dan Praktek, 3(01).

Rahmadi, F. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pemecahan Masalah Berorientasi pada Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 137-145.

Richey, C. Rita, dan Klein D. James. (2009). Design and Development Research. Routledge: New York.

Seprianingsih, D., dan Jufri, A. W. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Biologi Berbasis Inkuiri Terbimbing (PPBIT) dalam Meningkatkan Kemampuan Berargumen Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 3(2).

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Suyanto, E., Sartinem, S. (2009). Pengembangan Contoh Lembar Kerja Fisika Peserta Didik dengan Latar Penuntasan Bekal Awal Ajar Tugas Studi Pustaka dan Kemampuan Proses Untuk SMA Negeri 3 Bandar Lampung. Prosiding Seminar Nasional Tahun 2009. Bandar Lampung: Unila.

Wahyuni, R., Hikmawati, H., dan Taufik, M., (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dengan Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI IPA SMAN 2 Mataram Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2 (4), 164-169.

Wahyuni, S. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Inkuiri Terbimbing Berbantuan Eksperimen Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa (Doctoral dissertation, Universitas Mataram).

Wahyuni, S., Kosim, K., dan Gunawan, G., (2018). Pengembangan Perangkat pembelajaran Fisika Berbasis Inkuiri Terbimbing Berbantuan Eksperimen Untuk Menyempurnakan Kemampuan Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 4 (2), 240-246.

Author Biographies

Najwa Najwa, Pendidikan Fisika FKIP Universitas Mataram

Gunawan Gunawan, Universitas Mataram

Program Studi Pendidikan Fisika

Hairunnisyah Sahidu, Universitas Mataram

Program Studi Pendidikan Fisika

Ahmad Harjono, Universitas Mataram

Program Studi Pendidikan Fisika

License

Copyright (c) 2022 Najwa Najwa, Gunawan Gunawan, Hairunnisyah Sahidu, Ahmad Harjono

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Authors who publish with Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT) agree to the following terms:

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International License (CC-BY-SA License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT).
  3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.