PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CONCEPTUAL UNDERSTANDING PROCEDURES (CUPs) TERHADAP HASIL BELAJAR FISIKA SISWA KELAS XI SMA NEGERI 5 MATARAM TAHUN AJARAN 2015/2016

Mei Lina Wulandari, Sutrio Sutrio, Satutik Rahayu

Abstract


This study aimed to determine the effect of Conceptual Understanding Procedures (CUPs) learning model on physics learning outcomes of student class XI SMAN 5 Mataram academic year 2015/2016. Conceptual Understanding Procedures (CUPs) is a learning model that consists of three phases namely learning phase of individual work, group work phase, and the phase of presentation of the group's work. The results of a study which examined learning outcomes on cognitive aspects of the C1 to C6 (knowledge, comprehension, application, analysis, synthesis and evaluation). Type of research is a quasi-experimental research with posttest-only control group design. The sample was chosen by cluster random sampling. Data of learning outcomes were analyzed using t-test. Results showed that there was an effect of Conceptual Understanding Procedures (CUPs) learning model on students’ physics learning outcomes in Class XI SMAN 5 Mataram academic year 2015/2016.

Keywords


CUPs, learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Anggreni, Kd. R., Meter, I Gd., & Wiarta, I Wyn. 2013. Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures Berpengaruh Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Gugus VII Kompiang Sujana Denpasar Barat. Jurnal Universitas Pendidikan Ganesha. 1(1), 12-21.

Cakir, M. 2008. Constructivist Approaches to Learning in Science Their Implication for Science Pedagogy: A Literature Review. International Journal of Environmental & ScienceEducation, 3(4), 193-206.

Firmansyaah A., Kosim, & Ayub, S. 2015. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Metode Eksperimen Pada Materi Cahaya Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas VIII SMPN 2 Gunungsari Tahun Ajaran 20142015. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 1(3), 154-160.

Gunada, I W., Sahidu, H., & Sutrio. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Sikap Ilmiah Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 1(1), 38-46.

Hikmah, N., Baidowi, & Kurniati, N. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures (CUPs) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA Negeri 7 Mataram. Jurnal Pijar MIPA. 9(2), 84-88.

Hikmawati. 2015. Pembelajaran Fisika dengan Model Siklus Belajar 5-E (Engage, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate) Sebagai Upaya Meningkatkan Kecakapan Hidup Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 1(1), 24-37.

Ismawati, Nugroho S. E., & Dwijananti P. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures Untuk Meningkatkan Curiosty Dan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. 10(1), 22-27.

Listiawati, W., Gunawan & Sutrio. 2015. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Simulasi Interaktif terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas VIII SMPN 1 Pujut Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 1(1), 82-86.

McKittrick, B., Mulhall, P., & Gunstone,R. 1999. Improving Understanding in Physics: An Effective Teaching Procedure. Australian Science Teachers Journal. 45(3), 27-33.

Mills, D., McKittrick, B., Mulhall, P., & Feteris, S. 1999. CUP: Cooperative Learning That Works. Physics Education, 34(1), 11-16.

Muammar, H., Harjono, A., & Gunawan. 2015. Pengaruh Model Pembelajaran Assure dan Pengetahuan Awal Terhadap Hasil Belajar IPA-Fisika Siswa Kelas VIII SMPN 22 Mataram. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 1(3), 166-172.

Subarkah, B., Nurbaity, & Darsef. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Conceptual Understanding Procedures (CUPs) Terhadap Hasil Belajar Kimia. Jurnal Riset Pendidikan Kimia. 4(1), 245-250.

Sugiyono. 2013. Statistika untuk Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Yamin, M. 2013. Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Refrensi.




DOI: http://dx.doi.org/10.29303/jpft.v3i2.411

Refbacks

  • There are currently no refbacks.