Pengaruh Penggunaan Laboratoium Virtual Dalam Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Penguasaan Konsep Kalor Peserta Didik

Authors

Hermansyah Hermansyah , Gunawan Gunawan , Ahmad Harjono

DOI:

10.29303/jpft.v3i2.420

Published:

2017-12-23

Issue:

Vol. 3 No. 2 (2017): Juli - Desember

Keywords:

guided inquiry learning, heat, mastery concept, virtual laboratory

Articles

Downloads

How to Cite

Hermansyah, H., Gunawan, G., & Harjono, A. (2017). Pengaruh Penggunaan Laboratoium Virtual Dalam Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Penguasaan Konsep Kalor Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 3(2), 249–256. https://doi.org/10.29303/jpft.v3i2.420

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Abstract

The purpose of this study is to examine the effect of using virtual laboratory in guided inquiry learning on studentsââ¬â¢ mastery concept of heat material.à This study is quasi experiments with posttest only control group design. There were 58 respondents in this study which were divided into two group; experimental group and control group. The data were analyzed by using t-test. The results showed that experimental groupsââ¬â¢ mastery concepts significantly differed from the control group. It can be concluded that the use of virtual laboratory in guided inquiry learning model affects studentsââ¬â¢ mastery concepts of heat material.

References

Bortnik, B., Stozhko, N., Pervukhina, I., Tchernysheva, A., & Belysheva, G. 2017. Effect of Virtual Analytical Chemistry Laboratory on Enhancing Student Research Skills and Practices. Research in Learning Technology. 25, 1-20.

Creswell, J. W. 2012. Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Gunawan, G., & Liliasari, L. 2012. Model Virtual Laboratory Fisika Modern untuk Meningkatkan Disposisi Berpikir Kritis Calon Guru. Jurnal Cakrawala Pendidikan. 5(2), 185-199.

Hayati, S. N., Hikmawati, H., & Wahyudi, W. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri dengan Menggunakan Media Simulasi Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelompok X MIA SMAN 1 Lingsar Lombok Barat Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 3(1), 48-54.

Hermansyah, H., Gunawan, G., & Herayanti, L. 2017. Pengaruh Penggunaan Laboratorium Virtual Terhadap Penguasaan Konsep dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Getaran dan Gelombang. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 1(2), 97-102.

Husein, S., Herayanti, L., & Gunawan, G. 2015. Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Penguasaan Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 1(3), 221-225.

Imran., Harjono, A., & Gunawan, G. 2015. Efek Multimedia Pembelajaran pada Kemampuan Siswa Menjawab Soal Analisis Energi pada Perubahan Wujud Air: Sebuah Tinjauan pada Siswa Kelas X Sman 3 Mataram. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 1(1), 47-51.

Junaidi, J., Gani, A., & Mursal, M. 2016. Model Virtual Laboratory Berbasis Inkuiri untuk Meningkatkan Keterampilan Generik Sains Siswa MA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. 4(2), 130-136.

Kusdiastuti, M., Harjono, A., Sahidu, H., & Gunawan, G. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Berbantuan Laboratorium Virtual Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 2(3), 116-122.

Muthmainnah, M., & Rokhmat, J. 2017. Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Fisika Berbasis Eksperimen Virtual Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X MAN 2 Mataram Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 3(1), 40-47.

Nugroho, S. 2013. Pembelajaran IPA Dengan Metode Inkuiri Terbimbing Menggunakan Laboratorium Riil Dan Virtuil Ditinjau dari Kemampuan Memori Dan Gaya Belajar Siswa. Jurnal Inkuiri. 1(3), 235-244.

Nurqomariah, N., Gunawan, G., & Sutrio, S. 2015. Pengaruh Model Problem Based Learning dengan Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar IPA Fisika Siswa Kelas VII SMP Negeri 19 Mataram Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 1(3), 173-179.

Pullaila, A. 2007. Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Dan Keterampilan Berpikir Kreatif Peserta didik SMA Pada Materi Suhu Dan Kalor. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA. Prodi IPA SPS UPI Bandung. 1(3).

Sugiana, I. N., Harjono, A., Sahidu, H., & Gunawan, G. 2016 Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Berbantuan Media Laboratorium Virtual Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Siswa pada Materi Momentum dan Impuls. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 2(2), 61-65.

Tuysuz, C. 2010. The Effect of the Virtual Laboratory on Students' Achievement and Attitude in Chemistry. International Online Journal of Educational Sciences. 2(1), 37-53.

Wahyana. 2001. Perencanaan dan pengelolaan Pembelajaran IPA. Jakarta: Universitas Terbuka.

Zaini, H. 2009. Strategi Pembelajaran Aktif Implementasi dan Kendalanya di dalam Kelas. In Seminar Nasional VII Pendidikan Biologi. 6(1), 1-11.

License

Authors who publish with Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT) agree to the following terms:

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International License (CC-BY-SA License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT).
  3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Most read articles by the same author(s)

<< < 4 5 6 7 8 9 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.