The Effect of Guided Inquiry Learning Model Assisted by LKPD on Creative Thinking Skills of Acid Base Solution in 11th Grade of SMAN 2 Pujut
Authors
Muhajeng Wahyu Indriani , I Nyoman Loka , Muti’ah Muti’ahDOI:
10.29303/cep.v7i2.4183Published:
2024-12-04Issue:
Vol. 7 No. 2 (2024): Edisi NovemberKeywords:
Guided Inquiry Learning Model, Creative Thinking Skills , Acid Base SolutionArticles
Downloads
How to Cite
Abstract
This research aims to determine the effect of using the guided inquiry learning model assisted by LKPD on creative thinking skills in acid-base solution material in class XI IPA students at SMAN 2 Pujut compared to using the conventional learning model. The method used in the research was a quasi-experiment with a pretest-posttest control group design. Sampling was carried out using cluster random sampling. The research sample consisted of class XI IPA 1 with 24 students as the experimental class and class XI IPA 2 with 24 students as the control class. The data in this research is creative thinking skills data collected using test techniques. The results of the data analysis showed that the average post-test score for the experimental group was 73.29 and the control group was 57.17. The t-test results show that the tcount is 1.93 > ttable 1.68 with a significance level of 5%. This shows that there is a positive and significant influence of the guided inquiry learning model assisted by LKPD on students' creative thinking skills.
References
Al-khalili, Amal Abdussalam. 2015. Mengembangkan Kreativitas Anak. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar.
Anam, Khoirul. 2015. Pembelajaran Berbasis Inkuiri: Metode dan Aplikasi Pustaka Belajar. Yogyakarta.
Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. 2019. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Bono, Edward De. 2017. Revolusi Berpikir. Bandung: Kaifa.
Dali, S, Naga. 1992. Pengantar Teori Skor Pada Pengukuran Pendidikan. Jakarta: Gunadarma Besbats.
Darmodjo, Hendro dan Kaligis, Jenny R. E. 2014.Pengembangan Media Pembelajaran LKPD Geografi Siswa SMA Kelas X. Jakarta: Bumi Aksara.
Daryanto. 2016. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Delpina Nggolaon, I Wayan Darmadi, dan Muhammad Ali.2017. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Alat Praktikum Sederhana Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 16 Palu.Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako (JPFT), 5(2).
Eviona, Yulva. 2017. Pendidikan dalam perkembangan IPTEK. Bandung: Rosda Karya.
Fajriah, N. & Asiskawati, E. 2015.Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Pendekatan Matematika Realistik Di SMP.Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 157-165.
Febrianti.2020. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Berpikir Kreatif IPA Kelas VIII MTs. Nahdlatul Mujahidin NW Jempong Tahun Pelajaran 2019/2020.Skripsi.Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Mataram.
Fiza Sulastri, Lisa Utami dan Zona Octarya. 2019. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) Berbantuan Lembar Kerja Siswa Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Koloid.Jurnal Konfigurasi, 3(1).
Guilford, J. P. 1970. Creativity. America: America Psychologist.
Idrisah, I. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Hidrolisis Garam.Skripsi.UIN Syarif Hidyatullah.
Jayanti, ana., Amin, bunga dara. 2018. Pengaruh Pembelajaran Inluiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas XI MIA SMA NEGERI BARRU.” Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika. 14(1), 23-28.
Kurniasih dan Sani.2014.Sukses Mengimplementasikan Kurikulum 2013. Jakarta: Kata Pena.
Matondang, Zulkifli. 2009. Validitas dan Reliabilitas Suatu Instrumen Penelitian. Jurnal Tabularas APPS Unimed. 6(1), 87-97.
Mulyasa, E. 2005.Pembelajaran Berbasis Inkuiri Metode dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Munandar, U. 1999. Mengembangkan Bakat dan Kreativitas Anak Sekolah.Jakarta: PT.Gramedia Widiasarana Indonesia.
Nana Sudjana.2014. Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya
Ningrum, P. 2016. Meningkatkan Keaktifan dan Kemampuan Berpikir Kreatif melalui Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar dan Keterampilan Proses Sains Siswa pada Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan.Jurnal Pendidikan Kimia UNM, 2(2), 17-28.
Peter, J Paul, 2012. Analisis Kesulitan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Pada Penerapan Model Problem Based Learning. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 1-3.
Pramesti, Tyas. 2015. Pembentukan Keterampilan Berpikir Kreatif Pada Pembelajaran Matematika Berbasis Discovery Pada Siswa Sma Kelas X. Jurnal Edu-ma. 6(1), 86-87.
Putrayasa, I.B. 2014. Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Rani Asmara, et al. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Biologi Berorientasi Pendekatan TASC (Thinking Actively In Social Conteks) untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Siswa. Pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 5(1).
Reza Balga. 2019.Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Sikap Kreatif Peserta Didik pada Mata Pelajaran Biologi Kelas XI Di SMA Negeri 14 Bandar Lampung. Skripsi.Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Intan Lampung.
Richard R. Hake. 1999. Analizing Change/Gain Scores. Jurnal Measurement and Research Methodology. AREA-D American education research association’s devision.
Robert L. Solso, et.all. 2007. Psikologi Kognitif Edisi Kedelapan, Jakarta: Erlangga.
Samsiyah, Nur & Rudyanto, HE. 2014. Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Tingkat Kemampuan Siswa. Jurnal Pendidikan, 4(1), 23-33.
Sanjaya, W. 2006.Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Srifujiyati, Kamaluddin, dan Marungkil Pasaribu. 2018. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry)terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa SMA Negeri 5 Palu, Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako (JPFT), 6(1).
Suastra, I. W. 2009. Pembelajaran IPA Terkini: Mendekati Siswa dengan Lingkungan Alamiah dan Sosial Budayanya. Singaraja: Undiksha.
Sudarmono, Unggul. 2016. Kimia untuk SMA/MA Kelas XI Kurikulum 2013 yang Disempurnakan Peminatan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Surakarta: Erlangga.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2009. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sumarna, Omay. Dkk. 2006.Kimia untuk SMA/MA Kelas XI.Bogor: Regina.
Suyanti, Retno Dwi. 2010. Strategi Pembelajaran Kimia. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Tri Murtiani. 2020.Pengaruh Model Guided Inquiry Berbantuan Elektronik-Lkpd Terintegrasi Google Classroom Terhadap Keterampilan Proses Sains Dan Literasi Digital Peserta Didik, Skripsi, Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Semarang.
Trianto.2011. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana.
Wahyudi, L. E., & Supardi, I. Z. A. 2013.Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing pada Pokok Bahasan Kalor untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains terhadap Hasil Belajar di SMAN 1 Sumenep.Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 2(2), 62-65.
Yeni Rachmawati. 2010. Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Yoga Dwi Ahmad Kurniawan, Dwiyono Hari Utomo, Nailul Insani. 2022. Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing (guided inquiry) terhadap kemampuan berpikir kritis pada mata pelajaran Geografi siswa kelas X IPS SMAN 1 Genteng. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 2(1).
Zulfiani.Dkk. 2009.Strategi Pembelajaran Sains. Jakarta: Lembaga Penelitian UIN Jakarta.
License
Copyright (c) 2024 muhajeng wahyu indriani, I Nyoman Loka, Muti’ah Muti’ah, Aliefman Hakim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Chemistry Education Practice agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International License (CC-BY-SA License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Chemistry Education Practice.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).